03
březen
2015
sdfg

NGO Market je vlak, který jede sám

Jan Pikna se v neziskovém sektoru pohybuje už řadu let. V rámci praxe se podílel na organizaci mnoha projektů s občanskou a environmentální tématikou a zkušenosti má i z oblasti event managementu a fundraisingu. Rodák z Litomyšle by si přál aktuální ročník NGO Marketu uspořádat tak, aby vynikal otevřeností a nabízel spoustu prostoru pro vzájemné propojování. V rozhovoru pro Svět neziskovek přibližuje, nač se mohou návštěvníci veletrhu těšit letos.

Letos organizujete NGO Market poprvé. S jakou ideou jste se do příprav pustil?

V první řadě se budu samozřejmě snažit učinit zadost šestnáctileté tradici, kterou veletrh má. Je ale třeba také dále rozpracovávat tři základní směry, které letošní NGO Market propaguje. Prvním je networking, tedy propojování účastníků mezi sebou, dalším je prostor pro prezentaci současných aktivit jednotlivých neziskovek, a v neposlední řadě je to spolupráce, která vzniká mezi jednotlivými neziskovkami a ostatními účastníky veletrhu. Tyto pilíře mají přispět k tomu, aby neziskovky NGO Market chápaly jako svůj vlastní prostor, který mohou ony samy aktivně naplnit svým obsahem, a ne jako akci Fora 2000, na níž jsou jen hosty.

Jste spokojen s tím, jak přípravy probíhají?

Z průběhu příprav jsem nadšený. Akce už těží ze své tradice – je to vlastně vlak, který jede sám. A mně nezbylo než do něj naskočit a trochu jej nasměrovat do stanice. Neziskovky o veletrhu už dávno vědí a vědí o něm i partneři jak z minulých ročníků, tak organizace, které partnerství zatím jen zvažují. Bylo proto třeba si hlavně potvrdit tradiční spolupráce z minulých let. Nešel jsem do toho s tím, že bych chtěl měnit věci, které fungují – základní rysy NGO Marketu budou tedy stejné jako v ostatních letech. I přesto jsme se ale snažili vnést do organizace několik novinek. Na řadu z nich nás přivedly samotné neziskovky, které samy přicházely s nápady ohledně programu nebo hostů, se kterými by se tam rády potkaly.

Existuje něco, co se zatím nepodařilo?

Myslím si, že se zatím daří všechno. A to hlavně proto, že jsem neodbytný - když si něco usmyslím, prostě to nějak zařídím. Letos jsme například narazili na praktické problémy s prostorovým uspořádáním celého veletrhu. Náš původní plán na uspořádání byl totiž složitý, ale protože jsme s organizačním týmem usoudili, že je to důležité a mně se to zkrátka opravdu líbilo, nakonec jsme všechny překážky odstranili. Všichni se proto mohou těšit na pěkný NGO Market bez nepříjemných kompromisů.

NGO Market 2014. Foto: Nadace Forum 2000

NGO Market 2014. Foto: Nadace Forum 2000


V čem bude letošní ročník jiný oproti tomu loňskému?

Letošní NGO Market bude nevyhnutelně jiný už proto, že jej organizuje jiný projektový koordinátor. Já přebírám NGO Market po dvouletém vedením Ester Pěkné a každý z nás má přirozeně vlastní přístup a vizi, v jakém duchu by se měl veletrh nést. Letos máme velkou radost mj. z toho, že se podařilo domluvit spolupráci s Mezinárodním festivalem fundraisingu a ve zmíněném hledání synergií půjdeme společně příkladem. Dohodli jsme se totiž, že nabídneme sloučený registrační poplatek na obě události za zvýhodněnou cenu. Více se čtenáři dozví na webových stránkách NGO Marketu. Velkým rozdílem oproti minulým ročníkům je také to, že se akce uskuteční na jiném místě. NGO Market kapacitně přerostl prostory Národní technické knihovny, se kterou jsme úspěšně spolupracovali řadu let. Najít nové místo v centru Prahy, kam by se rostoucí NGO Market vešel za přijatelnou cenu, byl takřka dobrodružný úkol. Nakonec jsme ale objevili Forum Karlín, které disponuje skvělými multifunkčními prostory a které nám v průběhu celé spolupráce vychází velmi vstříc.

Každý rok se liší i téma NGO Marketu. Jak se vám pracuje s tím letošním?

Téma NGO Marketu je každoročně spojeno s tím, které vyhlašuje Evropská komise k Evropskému roku. Letos je to globální rozvoj, což je vzhledem k formátu NGO Marketu velká výzva. Globálním rozvojem se sice zabývá řada českých neziskovek, není to ale společné téma všech, které se každoročně NGO Marketu účastní. Téma se proto snažíme uchopit co nejširším možným způsobem. Chceme globální rozvoj vysvětlit v měřítku každodennosti tak, jak se s ním setkáváme všichni. Tím, že si ráno jdeme do obchodu koupit banán, ovlivňujeme skrze řadu souvislostí události na druhé straně zeměkoule. Svou spotřebitelskou preferencí a interakcí ve společnosti ovlivňujeme dění v jiných částech světa. Byli bychom rádi, kdyby si účastníci letošního NGO Marketu odnesli vědomí, že je potřeba nad globálním rozměrem naší existence přemýšlet a chápat vlastní život v širším kontextu.

Proč by se měly neziskové organizace na NGO Marketu prezentovat?

NGO Market je skvělé místo, kde se mohou neziskovky prostě potkat. Jednotlivé organizace se mezi sebou většinou znají. Navázat neformální vztahy, potkat se a promluvit si o jiných věcech, než jsou ty pracovní, může výrazně prospět jejich další činnosti. Řeší-li nějaký konkrétní problém, osobní setkání jim může pomoci rozklíčovat, na koho se mohou v budoucnu konkrétně obrátit. Letošní NGO Market navíc nabídne jedinečnou možnost setkat se nejen s veřejností, ale i s filantropy, vedoucími CSR oddělení velkých firem a odborníky z korporátní sféry. Ti nabídnou neziskovým organizacím vhled do toho, co oni sami hledají v projektech, které se rozhodnou podpořit. Budou se moci navzájem inspirovat a případně vymyslet i nějakou společnou aktivitu.

Na co se letos těšíte v rámci NGO Marketu nejvíc?

NGO Market pro mne bude mít několik vrcholů. Moc se těším na přednášku určenou pro firemní nadace a CSR oddělení na téma „Jak poznat spolehlivou neziskovku?“. Požadavek na tento bod programu vzešel přímo od firemních nadací, které se jeho prostřednictvím dozví, podle jakých kritérií se mohou orientovat v pralese nabídek jednotlivých projektů. Neziskovky budou mít možnost zjistit, na co CSR oddělení a firemní nadace slyší a budou moci být efektivnější. Nejvíc se ale těším na atmosféru družného hovoru mezi neziskovkami, kterým se vždy podaří svými projekty a nápady prostor zcela zaplnit.

 

Otázky: redakce

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR
Nadace Neziskovky.czŽihadlo roku