05
květen
2015
sdfg

Soutěže kvality pro vzdělávací instituce a lektory znají své vítěze

Jak poznat kvalitní vzdělávací instituci či lektora? Je možné kvalitu vůbec měřit a hodnotit? Experti Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR (AIVD ČR), největšího profesního sdružení v oboru, se rozhodli přejít od otázek k činům. Definovali požadavky na kvalitu a způsob měření kvality v oblasti vzdělávání dospělých. Díky tomu udělila Asociace i v letošním roce dvě ceny kvality ve vzdělávání dospělých: v soutěžích Lektor/Lektorka roku 2014 a Vzdělávací instituce roku 2014.

Obě soutěže byly vyhlášeny na konci roku 2014. Od té doby bylo přihlášeno celkem deset vzdělávacích institucí a dvanáct lektorů či lektorek. Relativně nízký počet přihlášených svědčí o náročnosti výběrového procesu. „Kritéria obou soutěží jsme nastavili velmi přísně – vždyť naším cílem je poukázat na skutečnou kvalitu ve vzdělávání dospělých, a nastavit tak jasné měřítko i pro ostatní vzdělávací instituce či lektory,“ uvedl PhDr. Zdeněk Palán, Ph.D., čestný prezident AIVD ČR a expert na oblast dalšího vzdělávání.

 

Jak výběr probíhal?

 

V soutěži Vzdělávací instituce roku 2014 bylo potřeba především vyplnit dotazník detailně hodnotící vzdělávací instituci. Dotazník obsahoval přes 40 různých kritérií, mezi něž patřily např. prozákaznická orientace; tvorba vlastních produktů a přínos trhu dalšího vzdělávání; kvalita lektorů a jejich rozvoj; kvalita vzdělávání, certifikace, členství v profesních sdruženích; etické chování na trhu i vůči kolegům; metodika vzdělávání a samozřejmě také reference. Řadu z uvedených kritérií pak bylo potřeba nejen popsat, ale také konkrétně doložit.

Ani v soutěži Lektor/Lektorka roku 2014 nebyl proces přihlašování jednoduchý: nominující instituce musela odborné komisi dodat vyplněný hodnoticí dotazník vyhodnocující práci lektora či lektorky s kritérii týkajícími se zvládnutí metodiky vzdělávání dospělých, schopnosti sestavení vzdělávacího programu, práce s didaktickými pomůckami, komunikačních dovedností, práce se skupinou či osobnostních předpokladů lektora či lektorky. Dalším materiálem pro hodnocení komise bylo DVD s videoukázkou lektorské práce a vzorek studijních materiálů používaných lektorem.

Odborná komise složená z předních vzdělavatelů, akademických pracovníků a zástupců státních orgánů vybrala u každé soutěže tři finalisty, kteří se na Valné hromadě AIVD ČR utkali ve veřejném finále.

 

Kdo se zařadil na stupně vítězů?

 

Vzdělávací institucí roku 2014 se stala společnost Sociální agentura o. p. s. Organizace je akreditovanou agenturou práce, akreditovanou vzdělávací institucí, registrovaným poskytovatelem sociálních služeb a držitelem akreditací pro vzdělávací programy a dobrovolnickou činnost.

Ocenění Lektorka roku 2014 si po náročném výběru poroty odnesla Mgr. Bohdana Kašparová. „Potěšila a zároveň mne překvapila již samotná nominace do finále Lektor roku 2014. Ještě více si vážím všech hlasů, které jsem dostala od komise a ve finále i od přítomných diváků v sále, a děkuji za obrovskou čest stát se Lektorkou roku 2014. V konkurenci velmi dobrých a zajímavých lektorů zároveň cítím pokoru, zodpovědnost a závazek k profesi lektora a celému oboru vzdělávání dospělých,“ dodává vítězka.

Slavnostní vyhlášení výsledků obou soutěží a předání cen vítězům proběhne v rámci konference AIVD ČR na téma „Age Management“, která se uskuteční dne 26. května 2015 v Praze za účasti řady významných osobností.

Bližší informace o obou soutěžích naleznete na webu.

Zdroj: AIVD ČR

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR