05
květen
2015
sdfg

NGO Market 2015 - vezměte si síťovku!

Síťovku? Ano, síťovku. Ne, nezabloudili jsme v čase o celá desetiletí zpátky, i když v době přesycené igelitkami je možná leckdo maličko zaskočen. Je ráno 23. dubna a právě vcházíme do velkorysých moderních prostor Fora Karlín. Rej světel, příjemná hudba, barevné panely, spousta lidí, hluk, pobíhající lidé v barevných tričkách – a nálada plná očekávání. U vchodu každý z návštěvníků obdrží informační materiály v nepřehlédnutelně modré síťové tašce. Obsah, který se do ní musí vejít, skutečně není zanedbatelný – na letošním veletrhu neziskových organizací tato přizpůsobivá pamětnice do sebe totiž pojme úctyhodných 216 položek.

16. ročník NGO Marketu vítá návštěvníky v nových prostorách a slibuje zážitek opravdu ve „velkém stylu“. Mezi vystavovateli se zde tradičně potkávají neziskové organizace s firmami a dalšími institucemi. Škála oblastí, v nichž se jednotlivé organizace prezentují, je opravdu pestrá: krizová a humanitární pomoc, kultura, sport a volný čas, lidská práva, sociální služby, výchova, vzdělávání a výzkum, životní prostředí. Dnem zahájení NGO Marketu se jim všem otevírá možnost přihlásit se také do soutěže Neziskovka roku 2015 a zabojovat o toto prestižní nezávislé ocenění pro neziskové organizace v České republice.

 

Stačí si vybrat

 

Kolem zajímavých a atraktivně pojatých stánků se kupí návštěvníci, kteří již pokládají směrem k vystavovatelům první otázky. Popovídat si se zástupci neziskovek však mohou nejen tam. NGO Market 2015 totiž nabízí zároveň 18 workshopů, které slibují poskytnout prostor pro širokou diskuzi. Týkají se např. tematiky mezikulturního vzdělávání, investování do udržitelné budoucnosti, práce s handicapovanými lidmi či dobrovolnictví. Zájemci se mohou zorientovat v Operačních programech Evropských fondů, dozvědět se, jak úspěšně sociálně podnikat či jak si v roli dárce vybrat spolehlivou neziskovku. Nadace Neziskovky.cz má rovněž vedle svého každoročního zastoupení prostřednictvím jednoho ze stánků i další želízko v ohni. Láká účastníky na workshop věnovaný tématu úspěšné prezentace neziskových organizací.

 

Není prezentace jako prezentace

 

„Posílat firmám powerpointontové prezentace, na to rovnou zapomeňte, ty v dnešní době ve firmách čte už málokdo. Zpravidla na to není čas.“ Zaplněným sálem workshopu se nese jedno z prvních, pro některé možná překvapujících doporučení. Jako prvního hosta si tým Nadace Neziskovky.cz pozval odborníka pro oblast CSR více než povolaného. Je jím Tomáš Ervín Dombrovský, vedoucí oddělení analýz, komunikace a vztahů společnosti LMC, provozovatele portálů Jobs.cz a Prace.cz. Pan Dombrovský přidává hned i další účinné rady, jak jednat za neziskovou organizaci s firmami. „Jednání mezi firmami a zástupci neziskovky musí být osobní. Propojte se s tím, co firma dělá, co je pro ni důležité. Vzájemné vztahy a podpora “nesmí být jen o penězích”, přednost mají navíc partneři na dlouhou dobu, nikoli nárazově na drobné akce. A hlavně - nestačí se ozvat jenom jednou, to pro firmu nic neznamená.”

Tomáš Dombrovský

Víte, co je diferenciátor?

 

Hlásí se první účastník, který zná opověď. Diferenciátor je konkurenční výhoda. Vzápětí jde několik účastníků workshopu dopředu a staví se do řady. Pozvala si je další z přednášejících workshopu, lektorka Olga Medlíková. S Nadací Neziskovky.cz spolupracuje řadu let a v oboru komunikačních dovedností platí za profesionála. „Zformulujte si na kartičku diferenciál za vaši organizaci,” zní zdánlivě jednoduchý pokyn. Jak to ale udělat, aby fungoval a konkurenční výhoda byla jasná? Po několika minutách společného hledání je rozhodnuto. Karty popsané účastníky napovídají přesně. Text diferenciálu potřebuje příběh, musí být krátký, konkrétní, originální, má obsahovat emoce a být srozumitelný.

 

Buďte online, buďte rozruch!

 

Originální je i upoutávka na další příspěvek workshopu. „Umíte napsat výroční zprávu i jinak, než v PDF? Zkuste třeba video. Pozvánka na akci může vypadat klidně jako komiks,” radí zkušená specialistka na plánování online kampaní a další lektorka z týmu Nadace Neziskovky.cz Kateřina Švidrnochová. Na svých kurzech vás naučí, jak nezisková organizace zaujme na internetu a nebude na to muset vynaložit „majlant”.

 

Umíte své poslání představit veřejnosti?

 

Učme se u těch, kteří to umí. Slova se ujímá další z hostů, ředitel o.p.s. Elpida Jiří Hrabě. „Pomáháme seniorům a propojujeme generace. Old´s cool,” představuje aktivity, které slouží jako příklad dobré praxe. „Vydáváme časopis nejen pro seniory, naše dámy seniorky pletou ponožky, které nabízíme s jejich příběhem, vytahujeme staré dobré věci, které mají vztah i k mladým lidem. Se sborem seniorek jsme zamířili i na velké letní festivaly, publikum babiček s námi zavítalo např. do hipsterského prostředí.” Zdá se vám, že nelze míchat generace třeba na pódiu? V Elpidě mají zkušenosti jen velmi pozitivní. Pořádají totiž i svůj mezigenerační ReFestival. „Je normální, že člověk může začít s čímkoli a v jakémkoli věku,“ zakončuje svůj příspěvek pan ředitel i jeho kolegové.

Stánek Nadace Neziskovky.cz

Správné emoce přinesou ovoce

 

Potřeba umět pracovat v prezentování s emocemi se vine jako červená nit příspěvky všech panelistů. Vedle moderování mám nyní na workshopu navázat na své kolegy vlastním posledním příspěvkem. Kurzy Milady Záborcové? Provedu vás v nich světem emočních dovedností, které se hodí nejen při prezentaci neziskové organizace, ale i v běžném životě. Často jsou to právě emoce, které rozhodnou, kudy a kam se bude další jednání ubírat. „Chcete, aby si lidé přáli se s vámi setkat znovu? Dobře si s nimi popovídejte – o nich samých.“ Způsobů, jak využít emoce na cestě k druhým lidem, je opravdu mnoho a na mých kurzech si je účastníci mohou vyzkoušet klidně i před kamerou. Shrneme-li si však závěrem doporučení všech, kdo na workshopu vystupují, rada zní: „Poznejte dobře své spolupracující partnery, zajímejte se o ně, dejte jim v jednání prostor, pracujte s emocemi, a hlavně – naslouchejte jim pozorně. Chtějte je zapojit je do vaší vize tak, aby se mohla stát vašim cílem společným. A bude-li setkání s vámi pro ně nevšedním zážitkem, užitek to jistě přinese.“

 

NGO 2015 je minulostí, ať žije příslib příštího ročníku.

 

Přívětivé odpoledne se v rozlehlém sále Fora Karlín přehouplo do podvečerního času. Předávají se horlivě kontakty a vizitky, ze všech koutů se linou rozhovory, návštěvníci popíjejí poslední drinky a sdílejí zkušenosti neobyčejného dne. A že je o problematiku neziskového sektoru zájem dosvědčují i více než dvě tisícovky návštěvníků, kteří během dubnového dne na veletrh neziskovek zavítali. Balím si na cestu svou nově získanou společnici. Vzpomínáte? Síťovku. Její obsah bude zásobovat informacemi a zajímavými zážitky po dlouhý čas jistě nejen mě. Sleduji její propletená oka, která se stala symbolem letošního veletrhu neziskovek. Síťování zkrátka propojuje. Přidáváme se rádi k poděkování pořadatelů NGO Marketu 2015 a děkujeme, že jste (se) síťovali s námi!

Autor: Milada Záborcová, Nadace Neziskovky.cz

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR