08
září
2015
sdfg

Dát nápadu pevnou základnu pro rozjezd můžete třeba v Laboratoři

Máte nápad, jak za pomoci technologií vyzrát na společenské výzvy a zároveň být veřejně prospěšní? To je skvělé, jistě ale tušíte, že cestou k realizaci můžete narazit na spoustu zábran a záludností. Buďte na ně připraveni! S vývojem a závažnými otázkami, které realizaci předcházejí, vám může pomoci Laboratoř Nadace Vodafone – akcelerátor pro technologické inovace neziskových organizací a společensky prospěšných podniků. Právě chystaný třetí ročník a nové zkušenosti, které účastí můžete získat, přibližuje v rozhovoru PR manažerka Laboratoře Bohumila Beranová.
bb

Co nového v Laboratoři? O novinky se podělila Bohumila Beranová. Foto: Laboratoř Vodafone

Laboratoř už není nováčkem, ale přesto – můžete stručně vysvětlit, co je jejím smyslem?

Jednoznačně podpora projektů a lidí, kteří pomocí technologií zlepšují svět, v němž žijeme. Existuje spousta projektů s obrovským potenciálem a nápady, jak efektivně pomáhat ve společnosti a zlepšovat životní podmínky, mnohdy se zaměřením na minoritní nebo specifické skupiny obyvatel. Takové projekty se ale často potýkají s finančními problémy, nebo jejich realizátoři, pocházející z neziskového sektoru, prostě nevědí, jak se pohybovat v byznysu – jak svou začínající aktivitu komerčně uchopit, jak si sestavit funkční byznys plán, jak co nejlépe nabídnout službu zákazníkům apod. V Laboratoři víme, že skvělé technologické inovace je potřeba podpořit nejen finančně, ale i po odborné stránce. Účastníkům pomáháme ověřit zájem trhu a stát se finančně udržitelnými do budoucna. Bonusem jsou finanční odměny, které týmům za jejich aktivitu rozdělujeme.

V čem vidí Nadace Vodafone největší sílu technologických inovací?

Nadace Vodafone usiluje o to, aby ve společnosti docházelo k pozitivním změnám v širším měřítku. Proto podporuje projekty, které využívají technologie coby hnací motor těchto změn. Technologie umožňují šířit změny ve velkém a přehodnocovat způsoby financování projektů v neziskovém sektoru. Nadace dlouhodobě podporuje společensky prospěšné technologické inovace, jejich rozvoj a samoudržitelnost. Zároveň se soustředí na efektivní přenos know-how ze sféry byznysu do neziskového sektoru tak, aby se neziskové projekty dokázaly postavit pokud možno na vlastní nohy. V Laboratoři se oba tyto cíle spojují a tvůrci společensky prospěšných inovací se mohou naučit více od zkušených mentorů z byznysu.
opravarna

Opravárna pořádá i Oprakavárnu - akci, která je obdobou zahraniční RepairCafé. Foto: Archiv Opravárny

Proč myslíte, že je třeba podpořit projekty v jejich úplně počáteční fázi?

Některé projekty jsou úplně na začátku a jejich autoři nevědí, jak dál. Program je nasměruje a posune. Díky sérii workshopů, mentoringu a experimentům jim pomůže ověřit, co na trhu funguje a co ne. Kromě toho, že se seznámí s funkčními byznys modely, se také dozvědí, jak má fungovat správný tým, který si pod vedením lektorů sami sestaví a rovnou si mezi sebou rozdělí jednotlivé role. Naučí se také, jak správně uchopit oblast obchodu a marketingu. To je pro účastníky Laboratoře hlavní devízou. Tvůrci projektu mají kolem sebe po dobu půl roku řadu špičkových profesionálů, kteří se v podnikání pohybují řadu let. A není dokonce výjimkou, že se mentor pro některý start-up projekt nadchne a začne ho osobně podporovat nad rámec svých povinností v Laboratoři. Nicméně program je určen nejen pro začínající projekty, ale i pro neziskové projekty s již fungujícím modelem.

Laboratoř má za sebou už dva ročníky. Co se podařilo a čím vás překvapily?

Za největší úspěch považujeme, že se nám minulý rok podařilo pro tři absolventy prvního běhu Laboratoře zajistit účast na konferenci Social Capital Markets pro společensky prospěšné projekty v Silicon Valley, kde představovali podnikatelům, filantropům a investorům své nápady. Do San Francisca odjeli zástupci projektu Rekola, který nabízí uživatelům systém sdílení kol ve městě, BlindShell, což je speciální aplikace umožňující nevidomým používat chytré telefony, a Levebee, což je chytrá online pomůcka pro rozvoj čtení u dětí. Pro účastníky to byla nejen obrovská zkušenost, ale i příležitost, jak svůj nápad posunout na celosvětovou úroveň. Letos výlet do Silicon Valley jako odměnu sice nemáme, zato si ale absolutní vítěz Laboratoře odnese 350 000 Kč. A ještě ke druhé části otázky. Stále nás překvapuje, s jakým entuziasmem a s jakou energií se u účastníků setkáváme. Těší nás, že jsou tak zapálení do toho, aby vytvářeli lepší svět pro ostatní.
disway

S Disway už cestování není pro hendikepované oříškem! Foto: Archiv Disway

Jaké nápady do Laboratoře jejich autoři přihlašují? Který vás nejvíce zaujal?

Především se jedná o webové nebo mobilní aplikace. Například vloni jsme tu měli cestovatelskou síť pro hendikepované Disway, která informuje vozíčkáře, neslyšící nebo nevidomé o dostupnosti turisticky atraktivních míst. Zajímavý byl také komunitní web Opravárna.cz, podporující opravu rozbitých předmětů, nebo aplikace pro chytré telefony SmogAlarm, která vám ukáže aktuální stav ovzduší na Ostravsku. Dokonce se zúčastnily i Neziskovky.cz se svým Grantovým diářem, který je skvělým pomocníkem, jak si ohlídat granty a dotace a zbytečně o ně nepřicházet. Nicméně hodnotit, který projekt mě nebo mé kolegy nejvíce zaujal, by nebylo fér. Každý do Laboratoře přichází s altruistickým nápadem a vkládá do něj spoustu energie.

Co nového mohou účastníci očekávat od třetího ročníku?

Chystáme změny, a nemalé! V předchozích letech prošly všechny do programu vybrané projekty celou Laboratoří a každý z nich obdržel 50 000 Kč na zlepšení svého fungování. Na konci porota vybírala jen ty udržitelné a funkční, které posléze žádaly Nadaci Vodafone o velký grant. Letos vybereme na začátku programu 20 projektů, které během půlročního období změří své síly. Budou muset prokazovat svou aktivitu a plnit úkoly, podle jejichž výstupů buď zůstanou, anebo vypadnou z kola ven. Letošní průběh se obrazně řečeno podobá trychtýři. Začne 20 projektů, porota pak vybere 10 nejlepších, které obdrží 15 000 Kč. A pak půjdeme dál, výběr se zúží na nejlepší tři, které dostanou 50 000 Kč, a nakonec budeme mít jediného vítěze, který si odnese 350 000 Kč. Slavnostní vyhlášení absolutního vítěze proběhne napřesrok, 17. března 2016.

Uzávěrka přihlášek se blíží. Proč by rozhodně měli svůj nápad přihlásit i ti, kteří ještě s účastí váhají?

Váhat jistě netřeba. Pro ty, kteří mají nápad na technologickou inovaci, je to jedinečná příležitost, jak se právě od idey dostat k samotné realizaci projektu. Účastníci mohou rychleji prozkoumat slepé uličky, odhalit rizika, která s sebou jejich nápad nese, a vyhnout se zdlouhavému a nákladnému vyvíjení produktu nebo služby, o kterou by nakonec nemusel mít nikdo zájem. To je přece obrovská motivace, proč se zapojit a během půl roku si ověřit, jak bude projekt fungovat na trhu a kam je třeba nasměřovat svou energii a peníze, aby byly účelně využity.

Děkujeme za rozhovor!
Ptala se:
Karolína Kratochvílová, Nadace Neziskovky.cz 

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR