říjen
2015
sdfg

RECENZE: Praktický právní průvodce pro neziskové organizace

Mgr. Petr Vít

Grada Publishing, a. s.

Kniha je čtvrtým přírůstkem řady nakladatelství GRADA Publishing, zaměřené na neziskové organizace. Jak uvádí informace na obálce knihy, jde o první praktickou a srozumitelnou publikaci pro neziskové organizace. Je určena pro členy statutárních orgánů, ředitele, vedoucí pracovníky, manažery, koordinátory, fundraisery, PR a marketingové specialisty v neziskových organizacích. Je prakticky pro všechny, kteří se podílejí a odpovídají za řízení a externí komunikaci a kteří při své práci činí důležitá rozhodnutí ovlivňující chod celé neziskové organizace, její prestiž a důvěryhodnost.

Cenným přínosem této knihy je její srozumitelnost, doplněná o praktické příklady. Autor je zkušeným právníkem, který má dlouholetou praxi v neziskovém sektoru. To je vidět nejen na obsahu knihy, ale i na formě, jakou jsou informace čtenáři podány.

První část knihy se zaměřuje na oblast jednotlivých „neziskových“ právních forem podle nového občanského zákoníku a dalších současně účinných zákonů. Důležitou součástí této kapitoly jsou obecná ustanovení o právnických osobách podle nového občanského zákoníku. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že jde o část, kterou v zákoně většina lidí přeskočí, ačkoli jsou v ní obsažena základní pravidla, jako povinnosti členů správních orgánů nebo odměňování členů správních orgánů.

Další kapitoly již obsahují praktický výklad zákonů a rady a návody pro různé oblasti procesů v neziskové organizaci. Čtenáři určitě ocení všechny právní informace týkající se fundraisingu – na co nesmíte nezapomenout při organizování tomboly, dobročinné aukce, jak je to s dědictvím či s odměňováním fundraiserů. Následná část zaujme především manažery, protože se věnuje pracovněprávním vztahům, smlouvám atd. Součástí kapitoly jsou i vzory vybraných občanskoprávních smluv. Autor v knize nezapomněl ani na oblast dobrovolnictví.

Největší přínos knihy tkví podle mého názoru v tom, že naplňuje vše, co slibuje ve svém názvu. Jde o „průvodce“, kterého ocení každý člověk z neziskové organizace, který má na svých bedrech odpovědnost za funkční a správné procesy. Neziskovky zpravidla nemají právní oddělení a často ani svého právníka. Proto je tato publikace jedinečná pro všechny „neprávníky“, kteří chtějí fungovat poctivě a potřebují se orientovat ve světě zákonů, práv a povinností. Téměř nezbytná je pro všechny neziskové organizace, které pracují na své stabilitě a chtějí posílit své financování z různých zdrojů – především z těch soukromých, případně z prodeje vlastních produktů.

Ing. Marek Šedivý

prezident Asociace veřejně prospěšných organizací ČR,

ředitel Nadačního fondu Ronald McDonald House Charities