10
listopad
2015
sdfg

Důvěra v neziskový sektor v USA

Americký časopis Chronicle of Philantropy zadal po sedmi letech průzkum veřejného mínění, který popisuje důvěru Američanů v neziskový sektor. Průzkum uskutečnila organizace Princeton Survey Research Associates International na vzorku jednoho tisíce lidí v červnu 2015. Jak si aktuálně neziskový sektor v jejich očích stojí?
duvera

Co do důvěry americké neziskovky u veřejnosti obstály na 63 %. Foto: Wikimedia Commons

  • 80% respondentů má za to, že neziskovky vykonávají velmi dobrou či docela dobrou práci při pomoci druhým
  • Třetina respondentů byla toho názoru, že neziskovky nehospodaří dobře se svěřenými financemi, což se týká (podle respondentů) zejména nákladů na provoz, 41% lidí se domnívá, že lídři neziskovek pobírají příliš velké platy
  • Polovina respondentů odpověděla, že při rozhodování o daru je pro ně velmi důležité, aby neziskovky měly malé náklady na mzdy, provoz a fundraising
  • 68% respondentů se při rozhodování o daru neziskovce řídí tím, jestli jsou její projekty efektivní
  • Největší důvěru v neziskovky mají mladí lidé mezi 18 a 29 lety (65%) a lidé nad 65 let (54%), ženy (66% vs. muži 57%) a vysokoškolsky vzdělaní lidé (73%).

Důvěra v neziskovky se od roku 2008 v USA v podstatě neměnila (65% respondentů v roce 2008 vs. 63% v roce 2015 má v neziskový sektor ‘velkou‘ nebo ‘přiměřenou‘ důvěru), zároveň se autorka článku, která výsledky průzkumu popisuje v říjnovém čísle Chroniclu, domnívá, že v souvislosti s pádem důvěry v jiné sektory je to pro USA dobrý výsledek – například jen 9% Američanů (podle výzkumu Gallupova ústavu z června tohoto roku) má důvěru ve velké korporace.

Říjnový Chronicle nabídl také rady několika expertů jak je možné důvěru v neziskový sektor zvyšovat:

  • Nicholas Ludlum z Ogilvy Public Relations Worldwide radí, aby za neziskovky mluvili – do médií či na sociálních sítích - důvěryhodné osobnosti a samotní dárci
  • Beth Gazley, profesorka na Indiana University School of Public and Environmental Affairs navrhuje být co nejkonkrétnější při popisování toho, co všechno neziskový sektor dokázal (třeba na příkladu ulice ve městě – co vše je dílem snažení neziskových a komunitních organizací)
  • Susan McPherson, CSR konzultantka, navrhuje, aby neziskovky vydávaly měsíční zprávy o své činnosti a aby společnosti, které se věnují ratingu neziskovek, každý rok zpracovaly společnou celkovou zprávu o stavu neziskového sektoru v zemi
  • Tony Foleno z Advertising Council zase pobízí neziskovky k intenzivní a otevřené komunikaci se všemi aktuálními a potenciálními dárci – o jejich očekáváních a představách a tom, co z toho může organizace splnit – s cílem vytváření co největší důvěry mezi dárcem a obdarovanou organizací.

Autor: Tomáš Knaibl, Americké centrum

Zdroj: Chronicle of Philanthropy, ročník 27, číslo 14, říjen 2015

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR