11
prosinec
2015
sdfg

Public Relations – jak se posunout vpřed?

Je pro Vás úspěšné PR záhadou? Nebo už na svých marketingových materiálech pracujete a hledáte podněty a účinné rady, jak svou práci zefektivnit? Pak se můžete zapojit do vzdělávání v oboru nebo profesní soutěže, kde vám zpětnou vazbu poskytnou odborníci na PR komunikaci a profesionálové z komerční sféry. Ti se svými zkušenostmi přispívají do PR klubu, který možnost přiučit se nabízí výhodně i neziskovkám. Možnosti pro vás přiblížil v následujícím rozhovoru Petr Langer – předseda klubu a spolumajitel reklamní agentury Kapesní svět.
petr-langer 

Petr Langer se marketingu a PR dlouhodobě věnuje. Foto: Kapesní svět

Nezisková organizace PR Klub vznikla jako oborová platforma pro setkávání a vzdělávání profesionálů v oblasti PR a marketingu. Jakým způsobem činnost realizujete?

PR Klub má tři nosné pilíře. Vzdělávací aktivity složené z půldenních seminářů, s nejméně čtyřmi odborníky na dané téma a podvečerní networkingové semináře s jedním řečníkem, který se věnuje buď aktuálnímu problému, nebo své odbornosti. Vedle toho pořádáme soutěž firemních médií a interní komunikace Zlatý středník, letos již čtrnáctý ročník, a vždy se v ní sejde přes 100 přihlášených, včetně top firem napříč byznysem. Posledním pilířem je členství, které umožnuje čerpání různých benefitů například vstupy na semináře s výraznou slevou či dokonce zadarmo, ale také možnost navazování kontaktů např. s mluvčími velkých korporací, ale i majiteli PR agentur. Čtvrtý pilíř nemáme, protože nečerpáme žádné dotace ani granty a jsme schopni se 100% uživit z vlastních aktivit.

Jak se mohou zapojit neziskovky a poskytujete jim nějaká zvýhodnění?

Začíná to možností bezplatně se přihlásit do soutěže Zlatý středník a nechat si zhodnotit časopis, newsletter nebo i jednorázové médium od odborníků v oboru PR a marketingu. Vedle výhry, která je zajímavá spíše z pohledu PR komunikace, každý soutěžní projekt získá hodnotící list se zpětnou vazbou od poroty, obsahující i konkrétní doporučení na zlepšení. Pracovník, který se v neziskovce věnuje marketingu a PR, se může stát naším členem a chodit na podvečerní semináře zcela zdarma či získat na půldenní semináře slevu 500 Kč. Přitom členství stojí pouze 1 500 Kč/rok. Poslední možností je sehnat si komerčního partnera, který by chtěl jít na některý z našich půldenních seminářů. Každý komerční subjekt si totiž může vzít jednoho zástupce neziskové organizace zdarma. Počet takových míst je však z ekonomických důvodů omezen na 5 až 10 na jeden seminář. V roce 2015 se tímto způsobem podařilo vzdělat cca 40 pracovníků neziskového sektoru.

Jak se NNO k možnému kontaktu s profesionály staví?

Různě. Neziskovým organizacím vycházíme maximálně vstříc a snažíme se naši platformu poskytovat právě jejich pracovníkům. Kdo jiný by měl NNO vzdělávat v oblasti PR a marketingu, než profesní sdružení, které se tomu věnuje. Jsme ale také neziskovka, musíme mít z čeho uhradit provoz, tajemníka a v budoucnu i výkonného ředitele, kterého aktuálně hledáme. Náš výkonný výbor pak dělá svou práci zadarmo, každý třeba i 20 hodin týdně... ano jsme trochu blázni. I z těchto důvodů nemůžeme dávat vstup na naše akce zdarma každému. Pokud jste ale aktivní, spolupráce funguje, stejně tak networking a rozšiřování profesních kontaktů. Dávno skončila doba, kdy stačilo přijít s nataženou rukou a pomoc přišla sama.
vyhlaseni

Na stupních vítězů je kapacita omezená, ale zpětnou vazbu od profesionáů si odnáší každý. Foto: Zlatý Středník, Archiv PR klubu

Vraťme se ještě ke Zlatému středníku, kde vedle sebe soutěží neziskové organizace i firmy. Hodnotí se jejich práce ve smíšených kategoriích?

Zlatý středník je soutěží elektronických i tištěných médií s důrazem na interní komunikaci. Zapojit se můžete v 10 hlavních a 5 oborových kategoriích. Jedna z oborových kategorií je věnována neziskovému sektoru a právě tam mohou NNO své práce přihlásit zdarma, v hlavních kategoriích je však účast placená, jelikož se sem hlásí zejména komerční subjekty. Přihlášku a veškeré informace najdete na webových stránkách Zlatého středníku. Pozor, uzávěrka přihlášek do aktuálního ročníku je 15. února 2016!

Necítí se obecně neziskovky jako neplnohodnotný „soupeř“ kolegů z firem?

To dobře popisuje mé šťastné číslo. V posledním ročníku soutěžilo 11 prací z neziskového sektoru, tzn. něco málo přes 10 % všech přihlášek. Půlce z přihlášených NNO se podařilo zabodovat, čili si myslím, že rozhodně jsou rovnocenným partnerem komerčnímu sektoru.

Proč by se neziskovky neměly bát se zapojit?

Řečeno marketingový jazykem, protože vyhrává každý účastník. Někteří sice navíc obdrží krásnou skleněnou cenu, podstatné ale je, že všichni získají písemnou zpětnou vazbu od poroty. Ta je složena z předních PR profesionálů, v každé z porot navíc zasedá odborný novinář i grafik. Letos přibude i grand prix Výkonného výboru PR Klubu. Ač nejde o zevrubnou analýzu, řadu soutěžících to reálně posouvá dále, získají inspiraci či věcnou kritiku a vedle toho na galavečeru moderovaném Ester Kočičkovou mohou navázat zajímavé profesní kontakty.

Na co by se účastníci měli zaměřit a na co si naopak dát pozor?

Zásadní je celková úroveň média, tzn. naplňuje obecně vnímaný standard pro danou kategorii médií, je přehledné, kreativně zpracované, zajímavé? Konkrétně se hodnotí obsahová a jazyková stránka, gramatická a stylistická úroveň i obecná míra srozumitelnosti. Ruku v ruce s tím jde hodnocení grafické podoby včetně fotografií, které musí odpovídat současným nárokům a grafickým trendům, důležité je i to, zda jsou fotografie v odpovídající kvalitě, zda je formát tiskoviny vhodný a zajímavý. A závěrečné, nicméně jedno z nejpodstatnějších kritérií je zásah cílové skupiny, soulad s uvedenými cíli. Laicky řečeno, zda vydávání média má i reálný smysl a přínos. Podrobnou metodiku lze opět najít na webových stránkách Zlatého středníku. Po dohodě s naší tajemnicí Danielou Příhodou (tajemnice@prklub.cz), je možné nás navštívit v pražské kanceláři a podívat se na úspěšná média z předchozích let.
slavnostni-vecer

A vítězem se stává... Foto: Zlatý Středník, Archiv PR klubu

Co je nejčastějším problémem, který se dá u přihlášených NNO vysledovat?

Právě výše zmiňovaný cíl. Hodně neziskových organizací není schopno říct, proč médium či newsletter vlastně vydává a co tím sleduje. Obecné konstatování typu dělají to ostatní, tak to děláme také, bohužel nestačí. Každá aktivita musí mít konkrétní cíl, smysl a měla by být měřitelná - efektivní. A druhou slabinou, řečí mého marketingového kmene je: „definování cílové skupiny“. Lidsky řečeno, komu je médiu určeno. Například: „cílová skupinou“ mohou být: ženy v azylových domech ve věku 20 až 40 let. „Cílem“ pak je zprostředkování informací o dostupných sociálních programech, návrat do společnosti, informace o dostupnosti bydlení a tak dále.

Vnímáte v neziskové sféře potenciál, se kterým se dá do budoucna pracovat? Připravujete pro ně něco nového?

Kolikže na to máme času? Ne, ale vážně. Potenciál neziskových organizací je velký a podle trendů ve společnosti bude růst. Přes všechny okolní vlivy silně věřím v českou společnost. Lidé se začínají zamýšlet nad tím, zda firmy jsou sociálně odpovědné, zda využívají princip sdílené ekonomiky, plýtvají nebo se naopak chovají ekologicky. Tohle je velká výzva následujících let, jelikož komerční sektor s tím neziskovým si může být a už je, velmi prospěšný. Musí to však být užitečná a opět měřitelná symbióza, která je win-win neboli vítězství pro obě strany. A od toho jsou CSR strategie. Výhodou je, že i celý neziskový sektor se postupně začíná profesionalizovat, tím jak do nějak přicházejí odborníci z komerčního sektoru, kteří se např. po 20 letech ve svém oboru zamýšlí nad tím, jak vrátit to, co jim společnost dala do vínku. PR Klub chce být u toho, a proto je platformou více otevřenou neziskovkám, nikoli uzavřenou do sebe a úzce profilovanou na vzdělávání jen PR odborníků jako v minulosti.

Děkujeme za rozhovor!

Ptala se: Karolína Kratochvílová, Nadace Neziskovky.cz

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR