1-2
leden/únor
2016
sdfg

Americký žebříček “Philanthropy 400“– neziskoví giganti vs. ostatní

Americký měsíčník Chronicle of Philanthropy uveřejnil na konci loňského roku tradiční žebříček nejúspěšnějších amerických organizací co do získávání finanční podpory ze soukromých zdrojů „Philanthropy 400“. Žebříček je k dispozici jen předplatitelům časopisu (a jeho elektronické verze), ale prvních pár příček Vám prozradíme. Kdo zabodoval?
1

Dostat se nahoru mnohdy není snadné. Foto: PixaBay

Na prvních pěti místech se umístily United Way Worldwide (3,9 mld. dolarů), Fidelity Charitable Fund (3,8 mld. dolarů), Armáda spásy (2,1 mld. dolarů), Feeding America (2 mld. dolarů) a Silicon Valley Community Foundation (2 mld. dolarů).

Chronicle of Philanthropy okomentoval žebříček ve svém listopadovém čísle. Vydaný článek se věnuje skutečnosti, že na rozdíl od velkých změn v oblasti tahounů americké ekonomiky, kde nezůstal za posledních 25 let kámen na kameni, seznam největších lídrů amerického neziskového sektoru zůstává víceméně statický. Organizace jako Armáda spásy, United Way, Červený kříž, American Heart Association - celkem 220 organizací - se v žebříčku objevily v jeho prvním vydání (1991) a i v roce 2015.

Podle výzkumu University of Indiana šel v posledních deseti letech z každých 3,70 darovaných dolarů 1 dolar ve prospěch aktivit čtyř set organizací, které se objevují v žebříčku. Důvody tohoto trendu připisuje autor článku Drew Lindsay jednak logické tendenci dárců slyšet na velká a zavedená jména a možnosti velkých neziskovek dobře zaplatit ty nejlepší fundraisery. Těmto organizacím nahrává i fakt, že témata, na kterých organizace pracují, se nijak radikálně nemění. Zároveň ale upozorňuje, že neziskoví “giganti” nemusí být nejefektivnější a nejlepší.

Tato situace nenahrává novějším, menším a středním nevládkám, jakkoliv můžou být akceschopné a efektivní - jen 201 americkým organizacím z více než dvou set tisíc, které vznikly mezi lety 1975 a 2008, se podařilo překonat hranici 50 milionů dolarů získaných na darech za jeden rok. Časy se ale možná mění. Článek cituje Kimberly Churches, vice-prezidentku pro rozvoj Brookings Institutu, organizace s více než staletou tradicí – podle ní ubývá členů generace dárců, na jejichž štědrost se velké a zavedené organizace mohly spolehnout. Nová generace dárců do velké míry mění podmínky a zákonitosti, v nichž americký neziskový sektor funguje – nikdo by si neměl být jistý svou zdánlivě zajištěnou pozicí.

Autor: Tomáš Knaibl, Velvyslanectví USA

Zdroj: Chronicle of Philanthropy, ročník 28, číslo 1, listopad 2015

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR