4
duben
2016
sdfg

Dárky - cesta k loajálním dárcům?

Je vhodné nabízet potenciálním dárcům za jejich dar věcnou odměnu? Tématem se již zabývalo mnoho výzkumů, jeden z posledních realizovaly společně tři univerzity ve Spojených státech – University of Chicago, University of East Carolina a Georgia State University – a Hamburgská univerzita. Výzkum mimo jiné ukázal, že ne všechny nabídky věcných dárků jsou stejně účinné.

Výzkum probíhal v Pitt County Severní Karolíně, kdy University of East Carolina vyslala do ulic fundraisery pro jedno ze svých výzkumných středisek. Oslovení, kterým byla nabídnuta jako dárek kniha Freakonomics, byli ochotni poskytnout dar jednou častěji (a dvakrát vyšší částku) oproti těm, kteří vidinu odměny v podobě knihy neměli. Z potenciálních dárců, kteří mohli knihu obdržet pouze pod podmínkou, že darují částku odpovídající alespoň ceně knihy, skutečně nabídla dar jen polovina z nich - ve srovnání s těmi, kteří knihu mohli získat bez podmínek.

Po třech letech experiment pokračoval: fundraiseři oslovili všechny dárce, tentokrát bez nabídky dárku. Ukázalo se, že ti, kteří v první fázi experimentu nabídli dar jako reakci na nabídku knihy bez podmínek, jsou o 60 % méně ochotni darovat v této druhé fázi. A to opět v porovnání s těmi dárci, kteří knihu dostali jako „protislužbu“ za poskytnutý dar.

Co z experimentu vyplývá? Jedním z možných závěrů je, že dárce potěší příležitost bezpodmínečně darovat bez ohledu na to, zda je jim blízké téma, které za příslušnou fundraisingovou akcí stojí. Což znamená, že takoví dárci nejsou těmi nejlepšími z hlediska udržitelnosti nebo pravidelnosti darů.

Autor: Tomáš Knaibl, Velvyslanectví USA

Zdroj: Chronicle of Philanthropy, ročník 28, číslo 2, prosinec 2015

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR