5
květen
2016
sdfg

Fundraising na 11 způsobů: Pio Squad for Čalantika

Pro inspiraci všem fundraiserům právě vychází sborník 11 kazuistik standardních i neotřelých kampaní z České republiky a ze zahraničí. Příklady jsou zpracovány velmi podrobně, včetně všech čísel, takže umožňují porovnat výsledky a nahlédnout až do kuchyně plánování a realizace kampaní. My Vám přinášíme ochutnávku jednoho z projektů: Pio Squad for Čalantika!

1

Kapela Pio Squad spustila lavinu fundraisingových kampaní. Foto: Pio Squad


Pio Squad for Čalantika

Jarmila Cihlářová (zkrátil a upravil Jan Kroupa)

Pio Squad for Čalantika je společný projekt hip-hopové kapely Pio Squad a rozvojového projektu Čalantika humanitární organizace ADRA. Jde o fundraisingovou kampaň složenou ze série benefičních koncertů, nového videoklipu a online dárcovské kampaně cílené na mladé fanoušky rapu v České republice. Tato kampaň, která je unikátním příkladem komunitního fundraisingu, vynesla od podzimu 2014 do jara 2015 už více než 450 000 Kč a inspiruje k aktivnímu zapojení a dobročinnosti.

Začátkem loňského podzimu se hip-hopová kapela Pio Squad vrátila po několika letech na pódia s jedinečným záměrem – podpořit děti z bangladéšského slumu Čalantika a natočit videoklip, který by situaci dětí zviditelnil v českém prostředí. Kapela si za nástroj podpory zvolila to, čím je v českém prostředí známá už od konce 90. let: hip-hop. Oslovila své příznivce a využila svého přirozeného vlivu mezi mladými lidmi k předání poselství vybízejícího k sounáležitosti a štědrosti.

Kapela zorganizovala sérii koncertů Pio Squad for Čalantika tour, na kterých se návštěvníci mohli přidat k jejímu záměru pomoci dětem z Čalantiky ke vzdělání. Svou podporu poté zpečetila cestou do bangladéšské Dháky, kde navštívila slum i centrum Čalantika a během týdne zde natočila nový videoklip Čalantika. Na ten pak navázala online dárcovskou kampaní Lajky jsou tu málo platný s cílem oslovit širokou českou veřejnost k dobročinnosti. Kampaň skončila závěrečným koncertem s vyhlášením výsledků projektu, veřejnou besedou s fanoušky o bangladéšské cestě a výstavou fotografií.

Kapela Pio Squad podpořila školáky v Čalantice celkem 10 koncerty, na kterých se v rámci veřejné sbírky vybralo 140 028 korun. Videoklip Čalantika shlédlo od konce února už více než 180 000 lidí. K možnosti online darů přispělo 626 dárců celkovou částkou 218 075 Kč. Akce inspirované kapelou Pio Squad a organizované jejími dalšími příznivci vynesly do května 2015 72 901 Kč, do září 2015 95 123 Kč. Pro Čalantiku se tedy díky iniciativě Pio Squad a všech, kteří se k nim přidali – na koncertech, v online kampani i organizací dalších benefičních akcí – vybralo výsledných 431 004 Kč (453 204 Kč po létě 2015).

 

Co vidíme jako největší úspěchy kampaně?

 

Získání finančních prostředků pro centrum Čalantika

Z původního plánu získat 100 000 Kč pro centrum Čalantika jsme díky kampani Pio Squad získali přes 450 000 Kč.


Otevření nové PIO třídy v Čalantice

Za velký úspěch považujeme otevření nové třídy pro dalších 30 předškoláků ve věku 6 až 12 let výhradně díky iniciativě Pio Squad. V centru se učí číst a psát, učí se pravidelnému režimu i hygienickým návykům tak, aby po roce docházky mohli nastoupit do běžné státní školy.


Propagace a zviditelnění tématu vzdělávání dětí v bangladéšských slumech mezi českou veřejností

Videospot (který od konce února 2015 do října 2015 zhlédlo na YouTube už více než 180 000 lidí) i aktivity kapely (koncerty, beseda s fanoušky, mediální výstupy) pomohly téma potřeby vzdělávání pro děti ze slumů v Bangladéši otevřít a šířit mezi českou veřejností.


Navýšení počtu jednorázových i pravidelných dárců

Do samotné online kampaně se zapojilo přes 600 dárců a další stovky dárců přispěly na koncertech a dalších akcích fanoušků.


Vytvoření nového fenoménu

Dosud nebylo mezi českou hip-hopovou komunitou zvykem, že by rappeři vystoupili ze „svých obvyklých vod“, které sami členové kapely Pio Squad nazvali „egorapem“ (orientace sami na sebe či své problémy) a postavili se za dobročinnou kampaň. Spojením osobní iniciativy, mohutného nasazení členů kapely, jedinečným tvůrčím přístupem režiséra klipu Jana Látala s příběhy dětí z Čalantiky vzniklo jedinečné spojení se silným nábojem. Výsledná skladba nese silné osobní poselství, které oslovilo nejen fanouškovskou základnu kapely, ale dostalo se mnohem dál - inspirovalo širokou veřejnost k dobročinnosti.


Pio Squad inspiruje další

Cílem kampaně bylo vybrat finanční prostředky pro centrum Čalantika. Výzva kapely však spustila řetězovou reakci dalších fundraisingových akcí a dobrovolnictví (viz Pio Squad inspiruje další: doposud Kyjov, Horažďovice, Pardubice a Chrudim, Karlovy Vary, Poděbrady, Jihlava, klub fanoušků Bohemians a Walabies kemp). Výtěžky těchto akcí přinesly pro Čalantiku dalších téměř 100 000 Kč, pomohly šířit povědomí o tématech vzdělávání pro děti z bangladéšských slumů v různých koutech ČR a daly příležitost dalším mladým lidem aktivně se zapojit.

2
Publikace je ke stažení na webu Českého centra fundraisingu.

Autor: Jan Kroupa, České centrum fundraisingu

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR