6
červen
2016
sdfg

První český crowdfundingový portál pro neziskovky: Jak se mu daří?

Fórum dárců koncem března spustilo první český crowdfundingový charitativní portál Darujsprávně.cz (#darujspravne). Fanoušci ekologických, sociálních, zdravotních, humanitárních i kulturních neziskových projektů se tak poprvé mohou zapojit do on-line podpory neziskového sektoru a malými i většími částkami přispět k tomu, aby zajímavé charitativní a veřejně prospěšné projekty skutečně vznikly a nezůstaly jen na papíře.

1

Na vzniku portálu Darujsprávně.cz se podílela Klára Šplíchalová, výkonná ředitelka Fóra dárců. Dlouhodobě se angažuje v oblasti rozvoje dárcovských metod a propojování komerčního a nonprofitního sektoru, a také prosazování kvalitních podmínek pro efektivní fungování neziskových organizací a zvyšování jejich transparentnosti. Foto: Archiv Kláry Šplíchalové


Podle internetového průzkumu agentury InsightLab pro Fórum dárců by nejraději lidé darovali své peníze prostřednictvím crowdfundingu (financování, při kterém větší počet jednotlivců přispívá menším obnosem k cílové částce konkrétního projektu) právě na charitativní činnost (61 %).

 

Crowdfunding pro charitu v zahraničí

 

Nejznámějším charitativním crowdfundingovým portálem je Gofundme.com, který funguje celosvětově (USA, Kanada, Austrálie, Francie, Itálie, UK, Irsko, Belgie, Finsko, Německo, Lucembursko, Holandsko, Španělsko, Rakousko). Loni se zde vybralo na společensky prospěšné projekty více než dvě miliardy dolarů.

Na rozdíl od českého Darujspravne.cz na Gofundme.com organizace platí provozní poplatek ve výši pěti procent z cílové částky, další skryté poplatky tento mezinárodní „darovač“ nemá. A kampaně zde mohou trvat neomezenou dobu. Tomu se ale zakladatelé portálu Darujspravne.cz chtěli vyhnout, protože v ČR lépe fungují časově omezené kampaně, fanoušci berou sbírání peněz na konkrétní projekt jako formu zábavy, hry pro dobrou věc, chtějí vědět, kdy se blíží konec kampaně a kolik peněz ještě zbývá vybrat.

 

Dárcovství v Česku

 

Dárcovství fyzických osob se podle údajů z Ministerstva financí drží v tuzemsku dlouhodobě na hladině zhruba 1,6 miliardy korun. Nejčastěji lidé přispívají na sociální a zdravotní oblast.

Český portál Darujsprávně.cz má oproti komerčním crowdfundingovým platformám jistá specifika. O přízeň dárců se ucházejí výhradně neziskové projekty těch organizací, které mají veřejnou sbírku a splňují požadavky na transparentnost a bezproblémové fungování; podrobné informace jsou k dispozici na webu projektu. Pro neziskové organizace je služba zdarma a jejich dárce získá kromě drobného zážitku či dárku z neziskového sektoru také platné potvrzení o daru pro daňové přiznání. Sbírky tedy probíhají v režimu veřejné sbírky. V případě, že nebude vybrána celá cílová částka, finance zůstávají neziskové organizaci a ta je využije v souladu s platnými pravidly sbírky. Svoje dárce bude informovat o tom, na co finance použila.

2

Příklad velmi úspěšného projektu: duchovní místo v Otevřené zahradě v Brně. Foto: Nadace Partnerství

 

3 otázky pro Kláru Šplíchalovou

Co musí nezisková organizace udělat, aby se mohla do online crowdfundingových kampaní zapojit?

Je zapotřebí mít veřejnou sbírku, protože každý, kdo vybírá peněžní dary od svých příznivců prostřednictvím internetu, tedy oslovováním předem neurčeného okruhu osob – jak praví zákon, ji mít musí. Nezisková organizace musí mít alespoň roční historii a minimálně jednu výroční zprávu. A samozřejmostí je, že musí transparentně informovat o svojí činnosti, o tom, jak s penězi nakládá apod. Za drobný dar lidé považují 200 až 500 korun, i proto jsme přesvědčeni, že charitativní crowdfundingový portál bude dobře fungovat.

Měly první neziskové organizace, které na Darujsprávně online crowdfundingovou kampaň spustily, už s tímto typem fundraisingu nějakou zkušenost?

Ne. Pro všechny to byla online crowdfundingová premiéra. Všechny ale dlouhodobě chtěly tento způsob fundraisingu vyzkoušet, poplatky na komerčních portálech a riziko, že nevyberou celou částku a nezískají nic, je odrazovaly. A samozřejmě, že crowdfunding je v Česku poměrně nové téma, takže se nedá říct, že někdo přesně ví, jak na to, jak přitáhnout pozornost dárců, jak nastavit kampaň.

Důležité je, že se neziskovky skutečně snažily oslovovat dárce, vysvětlovat a každá si zvolila svůj vlastní marketingový postup. Zajímavý je třeba příklad Nadace Partnerství, která vybírá na obnovu části zahrady pod brněnským Špilberkem. V kampani se zaměřila na obnovu a zpřístupnění duchovního místa v zahradě. A oslovila v kampani nejen komunitu, která má zahradu ráda a zná ji, ale i nové dárce z komunity věřících. A oni je skutečně podpořili.

Kampaně mohou trvat maximálně 45 dní. Podařilo se nějakému projektu získat cílovou částku dříve?

Ano, Unicef se ve sbírce snažil pomoci malému bhútanskému mnichovi, už za třicet dní měl přes 120 procent a za třicet dní získal přes 132 tisíc korun a 133 procent cílové částky. Malý chlapec tedy nejen přijede do Česka, setká se se svými příznivci a dostane lékařskou péči, ale navíc Unicef díky tomu, že vybral více, pomůže i dalším malým dětem v tamních klášterech – většinou jsou to děti nejchudších rodičů, kteří se o ně bohužel nemohli postarat.

Zdroj: Darujsprávně.cz

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR