9
září
2016
sdfg

Dobrovolníci nabízí své odborné služby, využijte je třeba v PR

Napsat tiskovou zprávu, založit profil na sociálních sítích, zkonzultovat obsah komunikační strategie či pomoci s novou textací webu. To je jen krátký výčet možností, které neziskové organizace využívají k podpoře jejich propagace skrze portál Um sem um tam, věnující se profesnímu dobrovolnictví. O tom, že Češi chtějí svými dovednostmi být také ku prospěchu, mluví počet registrovaných dobrovolníků, kteří čekají na vhodnou příležitost. K dnešnímu dni jich je kolem sedmnácti set.

1

Adéla Jansová, zakladatelka Um sem um tam, vidí jako hlavní problém to, že si neziskovky nedokáží říct, co přesně potřebují. Foto: Jan Hromádko


„Když už poněkolikáté upravujete vlastní webové stránky, nemáte ten správný nadhled, který je novým uživatelům vlastní. Právě proto je dobré v tento moment oslovit někoho nezávislého, kdo se na váš obsah podívá a dokáže jej vhodně upravit a udělat jej atraktivní i pro každého návštěvníka webu,“ popisuje důvod využití portálu Um sem um tam ředitelka neziskové organizace Lucie Tamášová, která služby využila již opakovaně. Její první zkušenost byla právě s poptávkou po práci zkušeného copywritera, který pomůže s úpravou textů na webové stránky. Výsledkem je aktualizovaný obsah webu, který je přitažlivý i pro nezasvěceného návštěvníka.

„Náš portál propojuje poptávku neziskových organizací a nabídku dobrovolníků, kteří chtějí využít své dovednosti pro dobrou věc a získat na oplátku zajímavou zkušenost a referenci. Mluvíme o spolupráci, obě strany něco dávají a na oplátku i získávají,“ představuje portál Um sem um tam Adéla Jansová, jedna z jeho spoluzakladatelek, která se pohybuje ve světě neziskovek více než deset let a dodává: „Nejčastější oblasti poptávky jsou především grafické práce, ale v závěsu stojí poptávky řešící propagaci projektu či organizace. Jde o různé formy od konzultací, zpětné vazby či samotné realizace.“

 

Řekněte si konkrétně a nabídněte protihodnotu

 

Skrze portál Um sem um tam se začala před časem angažovat také Anna Vondráčková, současná manažerka a marketingu a komunikace, která se dlouhodobě pohybuje ve světě marketingu, business managementu a strategického plánování v mezinárodních společnostech. Skrze portál narazila například na organizaci Parkinson-Help, která zvažovala putovní výstavu se záměrem bořit mýty o Parkinsonově chorobě

„Díky Anně Vondráčkové, která nás vyslechla, se nám podařilo společně vypracovat časový plán na přípravu a realizaci výstavy., který nám velmi pomohl,” uvedla Romana Rosenbaum, která stojí v čele organizace Parkinson-Help. Radost však taková výzva přinesla i zapojené dobrovolnici Anně: “Do spolupráce s neziskovkami jsem se dříve nezapojovala. Ale v okamžiku, kdy jsem narazila na Um sem um tam a našel se čas, neváhala jsem se zaregistrovat a vyhledávat výzvy odpovídající mým profesním zkušenostem. Takové spolupráce přináší častokrát to, co v businessu není dlouho vidět. Mají lidský rozměr a je v nich cítit chuť se do něčeho pustit.”

2

Anna Vondráčková je jednou z těch, kteří nabídli na portále svůj um. Foto: Jan Hromádko


„Častým problémem však bývá velká šířka a nejasnost poptávky neziskových organizací,“ uvádí i méně veselou stránku spoluzakladatelka Adéla Jansová. Neziskové organizace si podle ní vypíšu poptávku po profesionálovi nejen z oblasti propagace, ale nemají jasnou představu o tom, co po něm chtějí. „Poptávky typu „chceme do médií“ jsou nejen nekonkrétní, ale PR profesionála na druhé straně ani nezaujmou. Je potřeba vědět v čem a proč je taková poptávka potřeba, co má organizaci přinést, jaké má s media relations organizace zkušenosti, zda má dostatek materiálů a je pro takový krok připravena,“ uvádí Jansová.

Navíc se v poptávkách často projevuje nešvar neziskového světa vše schovávat do škatulky Public Relations. Slovo marketing jako by bylo v neziskovém světě zapovězeno. Výsledkem pak je, že po specialistovi na PR chtějí konzultace k cenotvorbě či návrhu loga. „I v poptávce po profesním dobrovolnictví je potřeba stanovit si cíle a vědět, jak čas odborníka efektivně využít. Jinak ztrácí čas obě strany,“ dodává Jansová.

Jak už navíc zaznělo, v případě Um sem um tam nejde o pomoc, ale spolupráci, ze které těží obě zúčastněné strany. Jen je potřeba umět správně nabídnout protihodnotu. To je podle výzkumu, který si projektu Um sem um tam nechal před časem zpracovat, právě možnost získat nové zkušenosti, zapojit se do nové výzvy, říct si o referenci i vystoupit z témat obvyklých pracovních dní. I to je ale potřeba umět dostatečně prezentovat a prodat. Za čas, který budete sháňce po schopném profesionálovi nejen v oblasti propagace věnovat, se vám pak může výrazně vrátit nejen v ušetřeném čase, ale i v získání nových znalostí i kontaktů.

Zdroj: Um sem um tam

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR