11
listopad
2016
sdfg

Jak dárci ke svému úterku přišli

Giving Tuesday jako apel k dárcovství nebo dobrovolnictví se bude letos plně připomínat a slavit i v Česku. Ale proč zrovna „dárcovské úterý“? Giving Tuesday k nám přichází ze Spojených států. Poprvé tuto iniciativu představily nevládka 92nd Street Y z New Yorku a Nadace Spojených národů docela nedávno, v roce 2012.

1

Foto: GivingTuesday.org


Giving Tuesday má kořeny jak v hluboké minulosti, tak v současnosti. 92nd Street Y je organizace původně sloužící potřebám židovské komunity v New Yorku – pořádá umělecké programy všech žánrů, nabízí vzdělávání dospělých, provozuje mateřskou školku i klub pro seniory, a má dalších aktivit. V souvislosti s rozšířením internetu nabízí i webové přenosy svých programů. Giving Tuesday vzniklo jako reakce na sezónu konzumerismu (v USA tradičně následuje po Dni díkuvzdání), kterou představuje Black Friday (začátek vánočních nákupů) a Cyber Monday (které podporuje nákup vánočních dárků na internetu).

92nd Street Y do Giving Tuesday promítlo jednu ze základních hodnot judaismu, Tikkum Olam, (doslova „napravit svět“) i svou zkušenost s internetem a moderními technologiemi. Giving Tuesday se totiž stalo jedním z nejznámějších sloganů tzv. internetového aktivismu - nejčastěji se píše jako hashtag #GivingTuesday. Tedy, dávná civilizační hodnota skrytá v konceptu „dárcovského úterý“ s hashtagem nám připomíná, že v předvánočním čase bychom neměli myslet jen na shánění dárků, ale měli bychom pomyslet na naše okolí, komunitu a společnost a věnovat něco z našich financí, času nebo dovedností něčemu, co je našemu okolí, komunitě a společnosti prospěšné.

Giving Tuesday od začátku získalo podporu význačných firem podnikajících na poli internetu nebo informačních technologií jako Mashable, Cisco nebo Skype, později se přidal na příklad Microsoft a Google. Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg loni v den, na které připadlo #GivingTuesday oznámil, že daruje 99% svých akcií Facebooku na společensky prospěšné účely prostřednictvím nově založené Chan Zuckerberg Initiative.

Spojením se světem internetu a sociálních sítí se #GivingTuesday podařilo v USA i jinde na světě přivést k filantropii, dobrovolnictví nebo přemýšlení o vlastní komunitě mnoho mladých lidí. Věřme, že se to podaří i v České republice. Kampaň #GivingTuesday v ČR spustila Asociace společenské odpovědnosti pod záštitou Velvyslanectví USA v Praze.

Autor: Tomáš Knaibl, NGO Liaison, Velvyslanectví USA v Praze

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR