11
listopad
2016
sdfg

Slavíme GivingTuesday! Přidáte se?

Tisíce organizací z celého světa se opět připojí ke světovému svátku dárcovství a dobrovolnictví #GivingTuesday. Letos se vůbec poprvé podařilo prostřednictvím Asociace společenské odpovědnosti uvést tento mezinárodní svátek dárcovství také do České republiky. Připojit se ke dni dárcovství 29. 11. můžete i vy! Čtěte o tom, jak GivingTuesday funguje a jak se můžete v den D připojit.

1

Jak je to v zámoří?

 

V úterý 29. listopadu 2016 se mohou firmy, neziskové organizace, školy, rodiny či jednotlivci připojit k této dobrovolné dobročinné aktivitě a darovat svou podporu, čas či finanční částku potřebným. Loni se přidalo 71 zemí a v nich přes 45 000 zapojených partnerů s více než 700 000 dárců, díky nimž celková výše darů přesáhla 116 milionů dolarů. V letošním roce se očekává další nárůst dárcovských příspěvků.

Myšlenka GivingTuesday vznikla v Americe roku 2012, jejím autorem je Henry Timms, výkonný ředitel respektované kulturní a komunitní instituce 92nd Street Y v New Yorku. Proč zrovna úterý? Dozvíte se v článku Tomáše Knaibla z Velvyslanectví USA v ČR.

Hned v prvním roce dokázalo GivingTuesday oslovit více než 2 500 organizací a lidí napříč USA. Přidali se také velcí hráči jako Google, PayPal, Microsoft, Snapchat nebo H&M, myšlenku podpořil Bill Gates i Barack Obama. Donorské dary dosáhly výše 10,1 milionů dolarů. Za uplynulých pět let se počet zapojených zemí zvýšil na loňských 71, partnerů bylo přes 45 000 a jednotlivců nepočítaně. Výše darů vzrostla na 116,7 milionů dolarů.

 

Svátek zapouští kořeny i u nás

 

V zemích světa mimo USA není tradice těchto svátků Díkuvzdání příliš zavedená, přesto se i v nich myšlenka GivingTuesday rychle ujala. „Máme velkou radost, že GivingTuesday přichází i do České republiky, moc se těšíme, jak naše spolupráce poroste. Letos jsme přivítali nové spojence také v zemích jako Chorvatsko, Slovinsko, Rusko a Dominikánská republika. V každém regionu je hnutí jedinečné, ale propojují nás stejné hodnoty,“ uvádí spoluzakladatelka GivingTuesday, Asha Curran. Výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, Lucie Mádlová, přibližuje: „Již před rokem se začaly ke GivingTuesday v České republice individuálně přidávat mezinárodní firmy i různé neziskové organizace. Začátkem léta jsme proto oslovili vedoucí tým globální kampaně v zakladatelské organizaci 92Y, abychom mohli lokální aktivity podpořit a efektivně koordinovat. Jsme hrdí na to, že můžeme používat značku GivingTuesday v Česku a kampaň tu jako národní ambasador koordinovat.“

Také v České republice míra dárcovství meziročně narůstá. Podle Nadace Via objem dobročinných darů roste už řadu let rychleji než český HDP. Poslední dosud zpracovaná data z loňských daňových přiznání ukazují, že jednotlivci darovali celkem 1,7 miliardy korun a že české firmy jsou v současnosti zhruba pětinásobně štědřejší než v roce 2000. Celkem tedy Češi − firmy a jednotlivci − ročně darují okolo 5,2 miliardy korun.

 

Kdo a jak se může zapojit?

 

Myšlenka GivingTuesday se od svého počátku šíří především na sociálních sítích a obecně online prostřednictvím převážně mladých lidí. Henry Timm, otec myšlenky, této nové generaci mladých, kteří se chtějí zapojovat a pomáhat, říká „philanthroteens“. Jde o fenomén doby, kdy lidé tráví na sociálních sítích spoustu času, propojují se tam s lidmi podobného smýšlení a daří se i aktivismu. Iniciativa tak může vzejít od každého jednotlivce a díky síti může být sdílena na celosvětové úrovni. Dobročinným počinům sítě vyloženě fandí.

2

Darem může být věnovaný čas, energie či vlastní úsilí, i kdyby šlo jen o darovaný domácí koláč. Stačí se přihlásit na stránkách www.giving-tuesday.cz, kde se soustředí veškeré darovací aktivity tohoto dne v ČR pod hashtagem #GivingTuesdayCZ. Asociace společenské odpovědnosti nabízí komunikační pomoc i propojování jednotlivých aktivit. Smyslem celého hnutí je především přínos všem zúčastněným. Neziskovým organizacím a nadacím přinese jejich účast v GivingTuesday nové dárce. Veřejnost se díky tomu může dozvědět více o dobročinných aktivitách ve svém okolí. Pro firmy je GivingTuesday příležitost, jak myslet jinak. Mohou se propojit s lidmi, kterým poskytují služby, a sdělit jim skvělé příběhy, ale také tím pomohou podpořit aktivity a loajalitu svých zaměstnanců. Coby zapojení se počítá i samotné šíření myšlenky GivingTuesday vlastními kanály.

Ke GivingTuesday se v Česku již nyní připojují velké firmy. Mezi nimi je např. nakladatelství Albatros Media, které je hlavním partnerem GivingTuesday v ČR. „Jsme velmi rádi, že můžeme podporovat GivingTuesday, protože šíří myšlenku společenské odpovědnosti, která patří k hlavním hodnotám ve společnosti Albatros. S naší nadací podporujeme vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí a do těchto aktivit zapojujeme i naše zaměstnance. K příležitosti Giving Tuesday budeme vyhlašovat tři projekty, které celý náš tým vybere a podpoří,“ upřesňuje Silke Horáková z dozorčí rady Albatros Media.

GivingTuesday probíhá pod Záštitou Velvyslanectví USA v České republice, partnery jsou Nadace Via, Sdružení Via, Asociace veřejně prospěšných organizací ČR a Nadace Neziskovky.cz.

 

Co konkrétně můžou udělat neziskové organizace?

 

Rádi bychom podpořili neziskové organizace v zapojení do historicky prvního #GivingTuesday v Česku. Je to jednoduché a věříme, že jim jejich účast v #GivingTuesday přinese nové dárce a zvýší povědomí o jejich prospěšné činnosti. Neziskové organizace využívají #GivingTuesday k vlastním kampaním, fundraisingu a vytváření dobrovolnických příležitostí.

Minulý rok se Google spojil s neziskovkou organizací DonorsChoose a na svou homepage umístil link, prostřednictvím kterého mohli uživatelé darovat peníze na inkluzivní vzdělávání. Google navíc dorovnal vybranou částku 500 tisíc dolarů na 1 milion dolarů. Americký Guardian daroval veškerý marketingový prostor na svých stránkách šesti neziskovým organizacím, které se zaměřují na pomoc lidem postiženým globální uprchlickou krizí. Zároveň vyzval své čtenáře k aktivní podpoře GivingTuesday.

Můžete na to jít stejně, stačí vymyslet kreativní fundraisingovou akci, podpořit firemní zaměstnance v dobrovolnictví ve vaší neziskové organizaci nebo jen šířit myšlenku #GivingTuesday svými kanály. Možností je nespočet.

  1. Vymyslete svou #GivingTuesday aktivitu a odsouhlaste si ji napříč organizací
  2. Zaregistrujte svou aktivitu na oficiálním webu www.giving-tuesday.cz
  3. Vrhněte se do příprav a nezapomeňte vše pravidelně komunikovat na sociálních sítích pod hash-tagem #GivingTuesdayCZ. My vás komunikačně podpoříme skrz naše kanály
  4. Vaše aktivita by měla proběhnout 29. listopadu (nebo pokud se jedná o dlouhodobou akci, měla by být ten den zahájena nebo ukončena)

Podrobné statistiky ke GivingTuesday a darování ve světě hledejte pod tímto odkazem: https://www.givingtuesday.org/lab.

Zdroj: GivingTuesday

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR