11
listopad
2016
sdfg

Fundraising po latinskoamericku

To vás tak na konferenci zaujme milý Brazilec s úsměvem od ucha k uchu. Seznamte se - João Paulo Vergueiro. Fundraiser, který fandí nadšencům do svátku dárcovství Dia de Doar, vypráví o poměrech v brazilských neziskovkách. Čtěte o tom, jak je na tom nejlidnatější stát jižní Ameriky s dárcovstvím, jak se Paulovi líbilo na Slovensku a taky co ho přitahuje na budících.

jpv

Foto: J. P. Vergueiro


Jak vypadá neziskový sektor v Brazílii?

V Brazílii žije kolem 206 milionů lidí, tomu odpovídá i velikost neziskového sektoru. Působí u nás asi 290 tisíc organizací, ve kterých pracuje přes 2 miliony lidí. Neziskový sektor u nás je poměrně mladý – velká většina neziskových organizací byla založena po poslední demokratizaci země v roce 1988. Takže zhruba 70 procent neziskovek je mladší než 30 let. Nejstarší organizace byly zakládány církvemi, jako například nemocnice nebo filantropické univerzity.

Můžete porovnat váš neziskový sektor s tím evropským?

Rozhodně se nemůžeme porovnávat s vyspělými západoevropskými zeměmi se silnou tradicí filantropických organizací. Dárcovství je v jejich kulturách silně zakotveno a chápáno jako samozřejmost. Nicméně Brazílie se určitě může postavit po bok střední a východní Evropy, kde velké množství organizací bylo založeno až po pádu komunismu a vzniku demokracie v 90. letech. Stejně jako u nás těmto zemím chybí kultura pochopení toho, že organizace občanské společnosti by měly být podporovány dary od jednotlivců, kteří věří v jejich poslání a práci. V Brazílii zatím nechápeme roli, kterou ve společnosti neziskové organizace zastávají, proč vůbec existují a jak by měly být financovány.

Ve kterých oblastech neziskové organizace v Brazílii působí?

Ve většině z nich. Brazílie je velká země s mnoha problémy a výzvami, proto je tu velký prostor pro neziskovky operující například na poli boje s rakovinou u dětí, ochrany životního prostředí, zdravotní péče, vzdělávání, genderové problematiky či péče o staré. Zabývají se i otázkami urbanismu a veřejného prostoru, náboženstvím, menšinami (co se týče rasy, původního obyvatelstva i LGBT), ochranou práv zvířat atd. Více lidí působí přirozeně v nemocnicích a filantropických univerzitách – to vyplývá z podstaty jejich činnosti.

Jaký typ organizací je u vás nejčastější?

Nejběžnější jsou ty organizace, které poskytují služby, jako jsou nemocnice, školy nebo zařízení, kde pečují o děti. Mnoho z nich získává finance z poplatků od klientů (typicky filantropické univerzity), jiné mají finanční podporu od státu na rozvoj jejich práce – třeba muzea nebo právě organizace zabývající se péčí o děti.

Jak si Brazilci stojí s dárcovstvím a dobrovolnictvím?

Právě byl zveřejněn World Giving Index pro rok 2016. Podle něj je Brazílie 68. nejštědřejší země z celkových 140. To je obrovský posun oproti minulému roku – poskočili jsme ze 105. místa! V roce 2015 okolo 30 procent Brazilců darovalo peníze na dobročinné účely a 18 procent si vyzkoušelo dobrovolnickou práci. Dary individuálních dárců dosáhly výše až 4,2 miliardy dolarů za minulý rok. To je 0,23 % našeho HDP.


Foto: J. P. Vergueiro


V České republice byl aktuálně představen koncept Giving Tuesday. Různě po světě už je velmi dobře rozšířený, jak je to v Brazílii?

#GivingTuesday vzniklo v roce 2012 v USA, my jsme o rok později napsali organizátorům, že bychom se rádi připojili, stejně tak jakose připojila Anglie, Argentina a Austrálie a další státy. Tvůrci kampaně v USA uvítali, že existuje ambice rozšířit jednu kampaň na celosvětové hnutí a velmi ochotně podpořili lokální verze #GivingTuesday. V Brazílii používáme název #diadedoar, což je v překladu v podstatě to samé. Nemohli jsme ale použít anglický název, protože většina Brazilců mluví jen portugalsky.

Jak jste dosud se svátkem pokročili?

Právě chystáme čtvrtý ročník #diadedoar a připojuje se k nám stale víc lidí. Jako úspěšný příklad bych uvedl jedno brazilské město Sorocaba, které spustilo svou vlastní kampaň #SorocabaGives. Chtějí se stát nejštědřejším městem v zemi! Mnoho lokálních neziskových organizací přijala #diadedoar za svou každoroční kampaň, což je skvělý nápad. Jedna z organizací se rozhodla vyrobit k tomuto dni speciální trička, spolupracují s celebritami na propagaci, pořádají nejrůznější setkání, společné večeře a tak dále. Už si to žije vlastním životem a to je na #GivingTuesday to báječné – každý může podpořit dárcovství podle sebe.

Jako fundraiser jste přijel na bratislavskou CEE Conference. Jakým výzvám ve fundraisingu Brazílie v současnosti čelí?

Potýkáme se s mnoha otázkami, které narážejí na nedostatek pochopení ve společnosti. Především co se financování organizací týče. Například – neexistuje síť dobrých společností, které by poskytovaly profesionální podporu fundraiserům. Bojujeme také s bankami, které zatím nedokáží pochopit, že dar není totéž co platba, a zbytečně tak ztěžují práci neziskovkám. Taky nemáme dostatek zkušených fundraiserů – je to poměrně nová profese a lidé se jí nemohou učit ve školách. Takže ve skutečnosti spíš “importujeme” fundraisery z jiných zemí.

A co se vám naopak daří dobře?

Můžu říct, že mnoho věcí funguje slušně, například telemarketing a direct mail je teď v Brazílii velká věc. Eventy a crowdfunding jsou také na vzestupu. Dokonce i naše národní fundraisingová konference roste velmi dobře. Začali jsme ji pořádat před 8 lety pro zhruba 250 lidí a podívejte se dnes – hostíme každoročně už 500 lidí včetně mnoha mezinárodních řečníků, stejně jako tady na Slovensku.

Na konferenci jste zmiňoval kocept „giving allarm clock“ („dárcovský budík). Co to znamená?

Budík, který přihodí dar neziskové organizaci pokaždé, kdy „posunete“ zvonění, abyste mohli spát ještě chvíli. Je to německý vynález - nápad se úplně poprvé objevil jako aprílový žertík a spoustu lidí se podařilo nachytat. Ve skutečnosti ale pár podobných počinů opravdu vzniklo, konkrétně i podobné aplikace na principu budíku – píše o nich třeba Guardian nebo se dočtete víc přímo v iTunes. Mám rád kreativní a zábavné nápady, jak dostat myšlenky dárcovství mezi lidi!

Odvážíte si z Bratislavy něco pro sebe?

Ano, konference se mi moc líbila! Dost jsem se naučil a užil jsem si taky spoustu zábavy. Akce je zajímavá v tom, že přivádí na jedno místo fundraisery z celého světa, kteří řeší podobná témata. Každý se učí a vyměňuje zkušenosti v jeden okamžik. Je jasné, že spousta zemí čelí stejným potížím jako my v Brazílii a šance poznat aspoň některé z nich pro mě opravdu stála za to. Těším se, že se budu moci zúčastnit zase za rok a něčím novým a inspirativním přispět k programu!

Děkujeme za rozhovor!

JPV: My pleasure!

Ptala se: Karolína Kratochvílová

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR