2
březen/duben
2017
sdfg

Neziskovky na cestě k úspěchu

Studio DRUŽINA, LMC, Sdružení VIA, Czechitas, Loono, Záchranka, Amnesty International nebo Cesta za snem - co mají společného? Jsou o krok napřed. Byli jsme zvědaví, co se od nich můžete naučit, a tak jsme je pozvali do Fora Karlín na NGO Market. Během čtyř hodin ze sebe skvělí řečníci i publikum vyždímali kýbl inspirace. Nebyli jste u toho? Přečtěte si ty nejzajímavější body, kudy cesta k úspěšné neziskovce rozhodně vede.

1

Na letošním NGO Marketu jsme nechali vytvořit Cestu k úspěšné neziskovce i vás. Díky, že jste se s námi podělili o bariéry a výzvy! Foto: Nadace Neziskovky.cz

 

Komunita jádrem organizace

 

O tom, jak nadchnout komunitu i pro obtížná témata, povídal Jan Žaloudek ze studia Družina, se silou ambasadorů pro peer-2-peer fundraising se přidal Lukáš Hejna ze Sdružení Via. Představili, že těžké téma není pro oslovení cílové skupiny překážkou, naopak. I „neatraktivními“ tématy lze zajímavě aktivizovat cílovou skupinu, ať k provedení akce, nebo k finanční podpoře kampaně.

„V kampaních buďte hlavně autentičtí a neschovávejte se,“ vyzval Honza Žaloudek. Lukáš Hejna zdůraznil, že je důležité budovat si komunitu z těch, kterým je blízké téma, hlavně pak ale ambasador: „On je pro peer-2-peer ten klíč, ne neziskovka.“ Nezbytné je propojit nové kanály, např. sociální sítě, s realitou ve veřejném prostoru, komunikací osobních příběhů a také prací s ambasadory tématu.

Když chcete zapojit komunitu a pustit se do peer-2-peer fundraisingu, tak:

  • Poznejte potřeby specifické cílové skupiny / komunity, na kterou kampaň míří.
  • Připravte si rozpočet kampaně a jasně rozdělte kompetence v organizačním týmu.
  • Budujte dlouhodobý vztah s ambasadorem i komunitou – je to jedna z nejdůležitějších protihodnot, které může organizace nabídnout!
  • Pracujete-li s ambasadorem, aktivně ho zapojte v průběhu celé kampaně.
  • Stanovte si cíle kampaně, včetně těch finančních – predikovat je můžete podle cílové skupiny

Kterou myšlenku považovalo za nejdůležitější publikum?

„Nebát se začít zkoušet malé, ale konkrétní věci.“

2

Lukáš Hejna ze Sdružení Via prozradil, že hnacím motorem peer-2-peer fundraisingu není organizace, ale jednotlivec. Foto: Nadace Neziskovky.cz

 

Leadership pro úspěch

 

Lze na pozitivním přístupu a osobním příběhu postavit novou a úspěšnou organizaci? Ano, ale … Pracujte s lídry, kteří jsou součástí tématu a mohou ho propojit s osobním příběhem - vyhraného boje, či úspěšně zdolané cesty po těžké životní zkoušce. Z vlastní zkušenosti mluvila Lenka Čápová - organizace Loono vyrostla na příběhu Kateřiny Vackové. Její slova potvrdil Tomáš Pchálek, když mluvil o roli Heřmana Volfa z Cesty za snem. Od začátku jim bylo jasné, že potřebují lídra. A tak postupně celou organizaci vybudovali na příběhu silného Heřmana a nakažlivém optimismu jeho osobnosti. „Bylo důležité zaujmout, mít zápal – nemůžeš nikoho zapálit, když sám nehoříš,“ vysvětlil Tomáš.

Co vám pomůže zasáhnout cílovou skupinu a vtáhnout ji do vašeho tématu?

  • Buďte součástí cílové skupiny, kterou chcete oslovit a zapojit, inspirujte ji.
  • I těžké téma lze komunikovat pozitivně, s nadhledem, novými způsoby a netradičními aktivitami.
  • Sdílejte osobní příběhy lidí z cílové skupiny, kterým kampaň pomohla změnit životy.
  • Odborný obsah a data nejsou vaším nepřítelem, i ta mohou být komunikována zábavně a přitažlivě.
  • Všichni lidé v organizaci jsou součástí úspěchu, jsou to nejvěrnější ambasadoři organizace.
  • Buďte společensky angažování, propojte své téma s aktuálním děním ve společnosti.
  • Všechny aktivity měřte, vyhodnocujte dopad, zlepšujte se.

Kterou myšlenku považovalo za nejdůležitější publikum?

„Vždy existují lidé, kteří budou ochotni organizaci pomoci.“

3

Řečníci provedli přítomné čtyřmi tematickými bloky, které kopírovaly cestu k úspěšné neziskovce. Foto: Nadace Neziskovky.cz

 

Lidé v organizacích aneb jak posílit kapacity

 

Trh práce se mění. Nastupují nové generace, nové formy a způsoby práce jednotlivců i týmů, technologie se promítají do fungování organizací. Tomáš Ervín Dombrovský a Adam Hazdra z LMC představili, s jakými trendy na trhu práce mají neziskovky počítat, a jak snadno si můžete posílit kapacity ve své organizaci. Přečtete si konkrétní tipy, jak na to, v jejich článku pro tenhle Svět neziskovek. Jak zapojovat externí experty do práce organizace a uspět? Vlastní zkušenosti s expertním dobrovolnictvím ukázaly Pavla Randáková a Lucie Jurystová z jedné z nejdynamičtěji se rozvíjejících neziskovek – Czechitas.

Co byste měli mít permanentně na paměti:

  • Spolupráce musí být pro experta zážitkem.
  • Spolupráce by měla vždy být investicí do dlouhodobějšího vztahu.
  • Pečujte o svou dobrovolnickou komunitu, vyplatí se to.
  • Pracujte s experty projektově (stanovujte cíle, vstupy a výstupy, čas realizace projektu, i finální odměnu – ať finanční, nebo i nefinanční).

Která myšlenka nejvíc zaujala publikum?

„(Sebe) vzdělávání je součástí úspěchu organizace.“

4

Ingredience na úspěch podle neziskovky, která dnes přerůstá hranice České republiky, přišly představit Czechitas. Foto: Nadace Neziskovky.cz

 

Digitalizace nezisku jako příležitost

 

V digitalizaci je budoucnost, kdo ještě nezačal, nechává si pomalu ujíždět vlak. Proč? Současné technologie, které jsou neziskovým organizacím dostupné, pomáhají nejen s řízením samotných organizací, ale podporují i změnu práce organizací a zapojení současné i nové cílové skupiny.

O dobře zajeté postupy a inovativní technologická řešení se na praktických příkladech podělil Jiří Krupa z Amnesty International. Protiváhu skvěle zvládl Filip Maleňák, který i přes peripetie dostal mobilní aplikaci Záchranka do praxe české záchranné služby. Jeho inovace funguje a zachraňuje životy!

Jak inovovat a uspět se zaváděním technologií do praxe organizace?

  • Hledejte efektivní inovace současných (zastaralých, klasických) procesů a služeb.
  • Využijte externisty pro menší projekty a postupný vývoj.
  • Automatizujte co nejvíce možných procesů a ušetřenou kapacitu a zdroje věnujte péči o cílovou skupinu.
  • Umožněte lidem pracovat s vlastním profilem, usnadňujte jim cestu k finální akci (podepsání petice, darování peněz, atd.).

Kterou myšlenku považovalo za nejdůležitější publikum?

„Začít po malých krůčcích a postupně přidávat další a sofistikovanější řešení. Osoby s rozhodovacími kompetencemi mít na straně inovací – vysvětlovat, zapojovat, ukazovat dopad, změny a přínosy.“

 

Cesta za úspěchem 3x jinak: Co bylo nejdůležitější na té vaší?


pchalek

Vyplácí se riskovat. Jít si svou vlastní cestou a dělat věci jinak. Nikdy neděláme to, co už udělal někdo před námi. Před lety jsme na naší cestě uskutečnili velký krok. Opustili jistotu zaměstnání. Jen garáž, stolek, telefon, notebook. Neměli jsme nic než vizi a nadšení. Dnes za námi stojí společnosti jako ČEZ, Metrostav, Preciosa, Lenovo, Česká pojišťovna. Můžeme dělat projekty pro stovky lidí a rozdávat zážitky a radost. Pokud ráno otevřete oči a těšíte se, co přinese nový den, je to správná cesta. Musíte to milovat!

Tomáš Pchálek

Média a marketing, Cesta za snem, z.s.

parizkova

 

Za pět let, co jsme tu, se nám podařilo získat přes tři sta příznivců, kteří nám pomáhají zdolávat různá úskalí. A to nejen při realizaci našich projektů, zvláště jednáních na úřadech, ale i v terénu. Ti jsou pro nás to nejdůležitější! Všem, kteří nás v činnosti podporují, proto moc děkujeme. Jsme rádi, že i drobné neúspěchy na "naší cestě" nás i naše příznivce neodradily. A tak po ní můžeme, všichni bez rozdílu, kráčet dál a tuto stále nedoceněnou barokní památku si užívat. Za pár let s ní oslavíme tři sta let!

Kateřina Pařízková

Předsedkyně spolku, Poutní cesta Hájek, z.s.

 

perina

Naše cesta začala tam, kde si přejeme, aby také končila. Doma. Několik přátel se v obývacím pokoji nad konvicí čaje odhodlalo k pár krokům, aby pomohli lepší péči o umírající lidi v naší zemi. Nešlo by to bez našich sponzorů, dárců a všech těch, kterým téma není lhostejné. Z původních tří zaměstnanců je nás teď víc než šedesát! Není to vždy jednoduché, ale neztrácíme odhodlání. To, že těžce nemocné děti a dospělí mohou umírat doma s péčí, kterou potřebují, je pro nás ten největší úspěch!

Jakub Peřina

Webový redaktor, Cesta domů, z.ú.

 

Nadace Neziskovky.cz, partner odborného programu NGO Marketu 2017

 

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR