3
2017
sdfg

Jaké bouře čekají neziskový sektor v digitálních mořích budoucnosti?

Není ošemetnějšího úkolu než věštit z křišťálové koule a odhadovat budoucnost. Podle předpovědí z konce 19. století bychom měli dnes létat do práce, sílu páry využívat k běžným činnostem a žít ve světě bez válek a také bez internetu. Právě Internet nikdo před sto lety ani zdánlivě nepředpovídal. A dnes má tato globální síť sílu mobilizovat miliony, strhávat vlády a prodávat miliardám. Jaké výzvy můžete už teď využít pro rozvoj vaší neziskovky?

1

Nenechte se spláchnout digitální vlnou a radši se v tom naučte plavat. Foto: PixaBay


Budoucnost nelze předvídat. Projděme si největší překážky, které bude muset každá organizace překonat, aby v digitálních mořích budoucnosti dokázala uspět.

 

Překážka první: Jeden za všechny a všichni za jednoho!

 

Když zavedla automobilka Ford poprvé pásovou výrobu, změnila se struktura celé firmy. Rozhodovací procesy dostaly nový řád, všichni si museli zvyknout na nová pravidla a nové výzvy. Stejná změna čeká každého, kdo vjede na digitální dálnici. A stejně jako u Fordu, musí změna prostupovat celou strukturou firmy, od ředitele po dobrovolníka.

Digitální dálnice nesmí být výsadou malého online / digitální oddělení. Její výhody se musí naučit využívat pro svou práci každý. Zkuste se zamyslet: je LinkedIn nástroj pro HR nebo pro digitální oddělení? Odpověď je nasnadě.

 

Překážka druhá: Peníze pod drobnohledem

 

Na digitální trh je denně uváděna spousta nových nástrojů, které mohou organizacím dát doslova křídla, zvýšit jejich příjmy a rozšířit jejich dosah. Pokud tyto nástroje nejsou od Googlu, kterému platíte tou nejtvrdší měnou - informacemi, peněžním výdajům se nevyhnete.

Na rozdíl od offline světa má online svět jednu neuvěřitelnou výhodu - tedy hlavně co se reklamy týká. U každé investované koruny dokážete velice přesně vypočítat její návratnost, dosah a zisk. Tedy pokud víte co a jak hledat. A tyto znalosti opět stojí peníze. Připravte se na výdaje.

 

Překážka třetí: Testovat, testovat, testovat

 

Testování je třeba chápat ve třech základních dimenzích. Nejzákladnější je testování formy jakéhokoli sdělení. Přemýšlíte jaký zvolit nadpis nebo fotku, jak upravit strukturu stránky, aby měla co největší účinnost? Nespoléhejte se na svůj pocit, vše otestujte!

Druhou dimenzí je testování nástrojů, které používáte. I když budete používat jeden nástroj několik let, jeho nekonečné aktualizace Vás donutí testovat stále a znova jeho schopnosti a výkonnost. Jen tak dokážete pracovat na hranici jeho možností. Poslední – a také nejobtížnější - rozměr je přijmout testování za své. Chápat testování jako možnost, jak se dozvědět nové informace o sobě, svých klientech a své práci. A nakonec se nejvíc těšit z výsledků, které Vám odhalí nové nečekané souvislosti.

2

K testování jednoduše můžete využít Google. Foto: Google.com

 

Překážka čtvrtá: Nespoléhejte na argument

 

Existují tři základní klíče k zaujetí posluchače - argument, emoce a pověst. V záplavě podnětů, které se na nás valí ze všech koutů našeho světa, však ztrácí argument základní schopnost zaujmout. Je příliš náročný a zdlouhavý. Jeho síla nastupuje až tehdy, když emoce a pověst přesvědčí posluchače zvolnit a argumentům naslouchat. Rozvíjet se může jen ten, kdo ve správný moment připraví ideální kombinaci, která emočně zaujme, posílí pověst a nakonec přesvědčí argumenty.

 

Překážka pátá: Schopnost vytvářet sítě a mobilizovat

 

Když tým prezidentského kandidáta Bernieho Sanderse poprvé nabídl, aby se lidé podíleli na kampani, přihlásilo se 100 000 dobrovolníků. V Čechách nepředstavitelné číslo. Vedoucí kampaně byli nejdříve zaskočeni. Nakonec to ale byli dobrovolníci, kteří zajišťovali rozhodující část práce, a hlavní tým se věnoval jen koordinaci a velmi specifickým problémům. Bez sociálních sítí a digitálních nástrojů by se nikdy nemohl zapojit tak velký počet různorodých lidí z celých Spojených států.

Online svět otevírá neziskovým organizacím zcela nové možnosti jak pracovat se svými příznivci, jak mobilizovat dobrovolníky i společnost. Jen organizace, které toto umění ovládnou, mají šanci na úspěch.

 

Překážka šestá: Nezávislé financování

 

Dotace jsou skvělé. Organizace získává krátkodobou jistotu, možnost rozvíjet se a posunout se kupředu. Z dlouhodobého pohledu však ztrácí svobodu a její program se může stát otrokem dotačních výzev. Samozřejmě, nemá smysl dotace zatracovat. Ale dlouhodobá nezávislost organizace je podmíněna především její finanční nezávislostí. Získávat a starat se o malé dárce je běh na dlouhou trať. Je to ale úsilí, které se vyplatí.

Nezávislost a svoboda jsou nepřehlédnutelné výhody mezi konkurenty. A to především ve střední Evropě, kde třeba případ Maďarska ukazuje, jak krátký mohou mít dotace život.

 

Překážka sedmá: Big data, automatizace a integrace

 

Jak automaticky spojit všechny informace o lidech, kteří jsou nebo mohou být pro organizaci důležití? Jak jim nabídnout přesně takovou možnost zapojení, jakou očekávají?

Odpověď zní digitální databáze. Mozek organizace, ve kterém se shromažďují data z online i offline světa. Kde částečně automatické procesy vybírají další ideální krok komunikace.

Bez digitální databáze je strop budoucího rozvoje každé organizace nastaven příliš nízko.

3

Integrujte efektivně komunitu do plánování svých činností – pomoci může třeba platforma ControlShift. Foto: ControlShiftLabs.com

 

Překážka osmá: Bezpečnost

 

Digitální svět zásadně rozšířil naše vnímání bezpečnosti. Samozřejmě, stále musíte mít na zřeteli “starou zlodějskou školu” plnou vloupání a krádeží. Přibyly ale starosti o bezpečnost sítě, nastavení hesel, vstupních práv a možnosti kopírování. To už ale nestačí, je potřeba začít přemýšlet v širších souvislostech. A to, kdo získává informace o Vás a lidech, kteří Vás podporují.

Například Facebook se začíná měnit ze sociální sítě na čistě propagační kanál. Pokud nevěříte, podívejte se na vývoj dosahu organického a placeného obsahu. Bude-li Facebook pokračovat v nastoleném vývoji, organický obsah nebude za pár let existovat. Za vše na Facebooku se bude platit. Svěříte s tímto vědomím Facebooku emailové adresy svých dárců?

Zároveň všichni, kteří nabízí jakoukoli službu zadarmo, nejčastěji získávají jako odměnu informace právě o Vás. Není důvod tyto služby zatracovat. Jen je nutné si uvědomit, jakou cenu platíte. A to si vůbec nedovoluji odhadnout, jak bude vnímat ochranu soukromí stát a jeho instituce.

 

Pár digitálních nástrojů, které by se vám během plavby mohly hodit:


Pro online organizaci projektů

Na řízení projektů u mne jednoznačně vede Basecamp. Pokud potřebujete dospět k demokratickému rozhodnutí ve skupině bez tisíce zbytečných e-mailů, použijte Loomio.

Pro mobilizaci a fundraising

Už jste zkusili Peer2Peer fundraising? Koukněte na darujme.cz nebo si udělejte základní obrázek o tom, jak to funguje. A jak je to v praxi? Právě probíhá třeba Výzva pro Jiřetín, podívejte. Využít můžete také mobilizační platformu nebo skvělých nástrojů pro přímý kontakt s podporovateli, které nabízí CRM databáze.

4

Výzva pro Jiřetín je ukázkou peer-to-peer fundraisingu, který zkouší také Greenpeace. Foto: Greenpeace


Pro komunikaci

Hledáte opravdu diskrétní způsob, jak komunikovat s ostatními? Takhle mohou vypadat opravdu soukromé, zašifrované konverzace. Není také od věci správně si naprogramovat a automatizovat Facebook. Možná přehodnoťte pohled na Whats App a jí podobné – neměli bychom je podceňovat!

A prostě pro inspiraci

Jak si poradit se 100 000 dobrovolníky? Přečtěte si pravidla pro revolucionáře. Čerstvá inspirace roste taky v MobLabu. A říkali jsme testovat, testovat, testovat – začněte třeba s Googlem a zdarma.

Budoucnost nám jistě přinese spoustu nového a nečekaného. Já se například nemohu dočkat, až konečně začneme do práce opravdu létat. I kdybyste ladně překonali všech osm vizionářských překážek, mohu Vám zaručit, že se jistě objeví devátá. Zoufat ale nemá smysl. Digitální oceán je obrovský, skrývá obrovské poklady a dobrodružství. Čeká jen na ty, kteří se odhodlají vyplout.

Šťastnou plavbu!

Autoři: Milan Vítek, Greenpeace, & Zuzana Zagarová

h

28/6/2017

Milan Vítek je Digital Campaigner v Greenpeace Česká republika a stále částečný freelancer v online světě. Podílí se například na projektu Skautské nadace Jaroslava Foglara, kampaních portálu Lodní noviny.cz nebo nadace Prix Irene. V minulosti pracoval jak manažer uměleckých rezidencí MeetFactory v Praze, account manager reklamní agentury a řídil marketingové aktivity online lékárny. Dnes se zaměřuje na online marketingové strategie. Nejlepším letos spuštěným projektem je Výzva pro Jiřetín.

verze pro tisk
  zpět
CHCI VĚDET CO JE NOVÉHO VE SVĚTĚ NEZISKOVEK
Chci dostávat novinky emailem.


Kdo jsem?


 odhlásit odběr

PARTNEŘI SVĚTA NEZISKOVEK

partner ČSOBpartner AVPO ČR