--------- TISK ZE STRÁNEK new.neziskovky.cz © Neziskovky ---------

Peníze nikomu z nebe nepadají – jděte jim naproti

V pátek 19. května se do Bratislavy sjeli čeští i slovenští fundraiseři. Společně se vzdělávali a diskutovali nad problémy a výzvami dnešního fundraisingového světa. Zrovna jste nejeli kolem? Nevadí, tady máte to nejpodstatnější, co by vám z programu Slovensko-české konference o fundraisingu rozhodně nemělo uniknout.

V pátek 19. května se do Bratislavy sjeli čeští i slovenští fundraiseři. Společně se vzdělávali a diskutovali nad problémy a výzvami dnešního fundraisingového světa. Zrovna jste nejeli kolem? Nevadí, tady máte to nejpodstatnější, co by vám z programu Slovensko-české konference o fundraisingu rozhodně nemělo uniknout.

1[[popis]]Účastníky na CZ/SK konferenci o fundraisingu přivítal Eduard Marček ze Slovenského centra fundraisingu. Foto: Gabriel Kuchta[[/popis]]

 

Tajemství alchymistů

 

SK/CZ konferenci zahájil energický Juraj Hipš z neziskové organizace Živica, která se věnuje vzdělávání, ekoporadenství a pomoci s hledáním sebe sama. Velmi detailně a emotivně popsal celý příběh organizace a následně vlastním osobitým způsobem přiblížil, čím si během své fundraisingové cesty jeho neziskovka prošla.

Snažení neziskovky v oblasti fundraisingu přirovnal ke známému videu, kde děti mají po určitý čas zakázáno sníst sladkost, a pokud to vydrží, dostanou za odměnu cukrovinky dvě. Demonstroval tak, že nejdůležitější je trpělivost - nečekat, že peníze dostaneme ihned a věřit v dlouhodobý efekt.

2

Juraj doporučuje zapojovat reálné postavy z neziskovky, kterých se konkrétní pomoc týká (děti, pacientiyapod.), nechat je mluvit na veřejných akcích, přednáškách a podobně, protože to působí mnohem autentičtěji než strohý fundraiser v saku, který potenciální dárce oslovuje napřímo. Pro dlouhodobou podporu je podle něj třeba ukázat určitou alchymii - jak jsme peníze proměnili v pomyslné zlato. Jednoho ze svých velkých sponzorů – IKEA - získala jeho neziskovka tak, že se šéf marketingu přijel sám podívat na polorozpadlý dům a rozhodl se ho podpořit především díky zážitku na vlastní kůži.

 

Když chcete peníze, nechtějte peníze

 

Ludmila Kolesárová ukázala, jak propracovaný systém s individuálními dárci má Dobrý Anjel (jejich příspěvky pak jdou ze 100% nemocným dětem) a také, jaké projekty k získání prostředků využívá.

V minulosti uskutečnila například výzvu k potěšení dětí, ve zkratce: Nemocné děti nemohou do ZOO, pošlete ZOO k nim! Třeba formou pohledu s kresbami zvířat. Jako partnera si chytře vybrali Českou poštu, a mohli tak rozesílat zdarma po celé ČR, a to z databáze lidí, kteří chtěli udělat dobrou věc v minulosti. Česká pošta si dokonce za tento počin vysloužila ocenění.

Dalším projektem byla spolupráce s prodejcem knih Martinus, který Dobrého Anděla podpořil tzv. zaokrouhlováním - lidé při nákupu knihy mohli nechat částku zaokrouhlit a přispět tak neziskovce na její činnost.

Velmi zásadním poznatkem, který vyplynul z několika méně úspěšných kampaní v minulosti, je podle Ludmily ten, že ačkoli obraz je často důležitější než slovo (fotka nebo dobrá grafika často řekne víc než tisíc slov), tak tváří v tvář při reálném kontaktu s lidmi je naopak slovo důležitější než obraz. Stává se totiž, že dobrý úmysl zůstává skryt, pokud o něm nikdo nemluví.

 

Jak získat a udržet si pravidelné dárce on-line

 

Lenka Severová a Igor Polakovič odhalili, co všechno stojí za získáváním individuálních dárců celosvětově známé organizace Greenpeace. A že je celý proces opravdu masivní! Činnost Greenpeace je financována pouze těmito příspěvky, tudíž si musí být každý měsíc jistí, že mají své pravidelné dárce a starají se o ně.

Lenka s Patrikem představili tři projekty nebo lépe řečeno mikrostránky, díky kterým získávají dárce. Prohlédněte si je a sami vyzkoušejte:
678

V rámci komunikace s dárci se nebojí říkat lidem, že jim více pomůže malý dar pravidelně, než větší dar sporadicky. V tuto chvíli jim pravidelně přispívá 60 % jejich dárců. Hojně také v akvizici nových dárců využívají telefon -skrze něj zaznamenávají 3% konverzní poměr.

V procesu udržení si dárce zjistili, že nejkritičtější jsou první tři měsíce. Vyvinuli proto tzv. welcome process – sérii kroků, které se opakují u každého dárce. Spočívá to v úvodním mailu, telefonátu, balíčku, který přijde poštou a sérii 9 mailů, které přibližují jak Greenpeace funguje. Celý proces je neustále zdokonalován, testují se různé předměty mailů, uspořádání informací, videa, obrázky apod. Využití videa v mailu zvedlo míru prokliků z 9 % na 42 %.

Greenpeace má nastavený proces také pro zvyšování přispívané částky (telefonát po jednom roce v rámci výročí přispívání s žádostí o navýšení příspěvku . Stejně tak má vyřešený postup v případě, že se dárce odhlásí a přispívat už nechce. Pro tento účel založili další chytrou microsite, která ukazuje, jak bude vypadat svět v roce 2050 v případě, že dárci přestanou Greenpeace přispívat:

9

 

Jak využít CRM Salesforce pro lepší fundraising?

 

Odborník na Customer Relationship Management (CRM) Martin Humpolec ukázal, jak co nejlépe pracovat s daty, kterých má každá nezisková organizace požehnaně, a jak k tomu lze využívat CRM systém Salesforce.

Důležité je vědět, co chceme - každá organizace chce něco jiného! Stejně tak se cíle jednotlivých neziskovek liší i v různých zemích.

Co potřebujeme k tomu, abychom mohli CRM systém začít využívat?

1) základní demografické informace o dárcích

2) přehled dárců (i v čase) + jak je oslovujeme a jak reagují

Důležité je, aby data byla relevantní. Za CRM lze považovat mnohem více než si spousta lidí uvědomuje, například:

  • granty
  • projekty, plánování, realizace
  • prodej věcí
  • publikování a odpovědi na sociálních sítích

Všechno, co opakujeme, nám umožňuje získávat určitá data. Důležité je uvědomit si, že procesy jsou úplně všude. Systém Salesforce mohou neziskovky využít zdarma, dokonce existuje mnoho grantů, které můžete navíc k tomu čerpat a nikdo v Evropě je téměř nevyužívá - například granty na podporu mladých lidí.

Pokud chcete s instalací Salesforce.com pomoct, stačí napsat na petra.joklova@crmproneziskovky.cz a bude vám přidělen dobrovolník pro implementaci.

 

Voda pomáhá, aneb jak postavit fundraising na vodě

 

Stavět fundraising na vodě? No vážně, sympatická dvojice Libor Janíček a Tomáš Benda z Diakonie Západ dokázali, že to jde. V současné době mají asi 150 zaměstnanců, obrat 70 milionů Kč ročně a neuvěřitelné množství podpory v oblasti sociální péče.

10

Během svého působení v organizaci zjistili, že ačkoli 70 % lidí řekne, že přispěje, skutečně přispěje pouhých 31 %. Zároveň se ukázalo, že v jejich případě lidé věří ulici více než onlinu – 59 % lidí na ulici přispívá nebo alespoň řeknou, že přispějí.

Libor s Tomášem znají základní poučky pro úspěšnou komunikaci - nepsat dlouhé texty, hodně využívat fotky a videa. Proto také pro svou novou kampaň Voda pomáhá (pouhým nákupem vody přispívají lidé na chod organizace) nechali vyrobit video, nebo lépe řečeno hudební klip, a dokonce se uchýlili k dnes tak populární “challenge”- mají sérii videí, kde se lidé navzájem vyzývají k tomu, aby na ex vypili půllitr vody.

 

Co nezapomenout?

 

Pokud vám má něco vážně utkvět v paměti, je to tohle:

  • při shánění finančních prostředků buďte trpěliví,
  • analyzujte veškerá dostupná data o vašich dárcích a naučte se je využívat pro svůj prospěch,
  • při získávání firemního partnera myslete na to, že je neustále potřeba ukazovat mu, jak peníze reálně pomáhají, a tím lákat další potenciální partnery.

Autorka: Lenka Čápová, Loono a Get Boost
30/5/2017

 


Rádi byste posunuli váš fundraising ještě výš? Chcete se učit od těch nejlepších, které v CEE regionu máme? Pak se vydejte během 10. – 13. října do Bratislavy. Odvážet si budete nálož inspirace od skvělých řečníků, praktické zkušenosti z Masterclasses a ani nová spojení vás neminou. Takhle si to fundraiseři užívali minulý rok a letošní registrace už běží!

 


 
--------- TISK ZE STRÁNEK www.neziskovky.cz © Neziskovky ---------